Jun 18

Hipnos

Prva nagrada u kategoriji poezije na prvom Evenstar konkursu.

Moja koleginica,

Irena Miletić: HIPNOS

To nebo u tvojim očima

poziva na plovidbu.

Odisejevom barkom

kroz Kirkine hridi ili Ikarovim letom?!

Arijadninim klupkom

Minotaura ostavlja Meduzinom pogledu.

Jesam li zarobljena Mojrinim nitima

ili Hipnos ote Psihu?!

Seče li Dalila kosu Samsonu

ili Hero pali hiljadu buktinja Leandru,

mrseći Eola kosom,

prepuštajući se Posejdonu?!Irena Miletic

Ja ne čujem tvoju pesmu, Sibilo.

Ne nudim ti lepotu za mudrost, ili laž.

Pegaz mi pije s dlana.

Zašto drhti, kad Odisej zveri uspavljuje?!

Osedlaću ga tajnom nimfi,

dok u zanosu plešem.

Osedlaću ga, da ukradem vatrene kočije

za kojima Persefona žudi,

umorna od vraćanja

i vratim ih Suncu,

koje me zagrljajem umiva,

vodom sa Aherona.

Jun 12

Deljenje nulom u Excelu

Deljenje nulom u Excelu (Greška #DIV/0!)

Kako da uklonite greške u Excelu

Kada u Excelu imate neki obrazac koji stalno koristite u poslu, logično je da taj obrazac  (i ako je prazan)  „automatizujete“ tj. popunite formulama i funkcijama, tako da isti bude pripremljen za upotrebu. Međutim, u pojedinim slučajevima javljaju se greške kada su naka polja prazna. Excel ih tretira kao da su popunjena nulom, a iz matematike je poznato da je deljenje nulom nemoguće (naćemo sada da se bavimo da li je to +/- beskonačno …) pa nastaju greške. U pojedinim slučajevima to ne smeta, ali kada ta polja sa greškom koristite dalje u proračunima, može doći do problema. Najjednostavnije rešenje je u korišćenju funkcije IF.

DIV error

Na slici gore, uzet je primer sa radnog lista Formule 2 iz datoteke sa linka formule u excelu gde je u žutoj koloni desno, pokazano kako da se pomoću funkcije IF ukloni greška #DIV/0! tj. deljenje nulom.

Jednostavno je. Umesto formule za izračunavanje maloprodajne cene (npr. za ćeliju Q9=O9/H9) koriristite funkciju IF u kojoj najpre proveravate da li je delilac jednak nuli (H9=0), i ako jeste, program treba da upiše nulu ili bilo šta drugo, što vam je potrebno za neka dalja izračunavanja. U slučaju da delilac nije nula, program treba da izračuna standardnu formulu (O9/H9).

deljenje-nulom-u-excelu

Drugi način je da iskoristite funkciju IFERROR(O9/H9;0) koja ima dva argumenta. Prvi argument je potrebna formula (O9/H9), a drugi argument je ono šta upisujete u ćeliju u slučaju greške. Logika je sledeća. Ako se desila greška u prvom argumentu, upiši drugi argument.  Meni se ipak više dopada prvi način tj. funkcija IF.

Ostale greške u Excelu i kako ih se rešiti

  • ########  Izračunata vrednost ne može da se smesti u ćeliju. Proširite ćeliju.
  • #VALUE!  Najčešće se povezuje sa pogrešnim tipom podatka. Npr. slova ne možete da koristite u formuli.
  • #NAME?  Uglavnom sintaksna greška. Npr. uneli ste IFERRORR umesto IFERROR.
  • #REF!  Neka adresa ćelije je obrisana. Najčešće se dešava kada brišete kolone koje su potrebne.
  • #NUM!  Dešava se kada nepravilno unesete neku numeričku vrednost.
  • #NULL!  Nastaje kada pogrešno definišete oblasti podataka u formulama i funkcijama.
  • #N/A Vrednost koja je potrebna nekoj formuli ili funkciji nije pronađena.

Većina od ovih grešaka se ispravlja jednostavnom izmenom sintakse ili tipa podatka. Međutim greška #N/A zahteva primenu funkcije ISERROR u kombinaciji sa funkcijom IF. Ukoliko vas ovo zanima, preuzmite datoteku sa linka lookup funkcija i pogledajte radni list Podaci-R. Poenta zadatka je da u kolonu A ukucate broj pošte, a da funkcija LOOKUP (kolona B) i VLOOKUP (kolona C) pronađe koje je to naselje. Ako pogrešno unesete broj pošte, LOOKUP pronalazi približnu vrednost, a VLOOKUP prijavljuje grešku.  Rešenje je kao na slici dole.

Greška-N/A

Jun 06

Zadatak za ocenu – Internet

Zadatak za ocenu – Internet

Zadatak predstavlja sistematizaciju gradiva i zamišljen je tako da učenici mogu da ga urade i kući. Ograničenje samo treba da bude rok za slanje e-maila profesoru, a zbog timskog rada između učenika. Učenici, koji pošalju e-mail van zadatog roka, treba da dobiju nižu ocenu i da ovo shvate kao lekciju iz upravljanja vremenom.

Ciljevi vežbe. Pretraživanje interneta. Cirkularno slanje e-pošte. Timski rad. Organizovanje atačmenta. Arhiviranje podataka. Upravljanje vremenom.

Internet-servisi

  1. Pomoću Print Screen tastera napravite sliku vešeg adresara, tako da se vide kontakti iz grupe Odeljenje na webmeilu (e-mail adresar je urađen prethodnog časa). Ovu sliku snimiti kao jpg.
  2. Iskopirajte sledeća pitanja u vordovoj datoteci, odgovorite na ista, i snimiti kao docx,:
    1. Skraćenica ADSL je od sledećih reči: ___________________________
    2. Opišite razliku između ADSL i DSL?
    3. Pronađite sajt koji meri brzinu vašeg internet saobraćaja i konvertujte je u MBps. (Download=__________; Upload=__________ )
    4. Pronađite sajt koji će vam “reći” koja je IP adresa vašeg računara na internetu. Unesite je ovde ____________________.
    5. Na šta se odnose oznake COM, EDU, MIL, ORG, GOV?
  3. Preuzmite sliku gore iz ovog posta i sačuvajte je u vaš folder kao Servisi interneta.jpg.
  4. Po dogovoru, svako od učenika treba da na internetu pronađe desetak rečanica o jednom od sledećih termina: Hosting, Domen, Gateway, URL, HTML, RSS, Ruter, Hyperlink, Autoresponder, CAPTCHA, Thumbnails, Spam, Fishing, 3G-UMTS, HSPA+, da iskopira tekst u vordu, i da napravi pojedinačan fajl čije ime treba da bude kao termin koji opisuje.
  5. Ovaj fajl (o terminu) treba da pošaljete cirkularno svim ostalim učenicima iz grupe.
  6. Kada dobijete datoteke od svih učenika, iskopirajte sve termine u jednu datoteku i nazovite je Rečnik pojmova.docx.
  7. Sve gore pomenute datoteke spakujte u jednu rar datoteku i pošaljite profesoru na e-mail. Naslov poruke (Subject-tema) treba da bude Sistematizacija gradiva – Ime i Prezime.

Timski-rad

Obzirom da se zadatak radi kući kao domaći zadatak, podrazumeva se usmena provera na času, kao i uvid u webmail nalog (Inbox i Outbox).

Sličan zadatak možete da pogledate i na linku ovde.

Photos: pixabay.com

Jun 01

Zašto treba da imate e-mail adresar

Zašto treba da imate e-mail adresar

Ovaj post je povezan sa gradivom iz I razreda i odnosi se na modul o internetu i komunikaciji. Cilj je da učenici kreiraju sopstveni e-mail nalog (ukoliko ga nemaju), da nauče kako se pravilno šalju i primaju poruke sa prilozima (attachments), kako da organizuju i sačuvaju preuzete priloge,  kako da pošalju cirkularnu poruku, i na kraju, da upravljaju kontaktima. Posle par teorijskih napomena,  sledi zadatk.

Elektronska pošta (e-mail)

Elektronska pošta je servis na internetu koji omogućava slanje i primanje poruka. Poruke mogu biti čisto tekstualne ili pak sa različitim sadržajima. Učenici nemaju naviku da koriste ovaj servis  jer im je mnogo lakša komunikacija preko društvenih mreža (Messinger, Viber, …). Međutim, u poslovnom svetu elektronska pošta je i te kako zastupljena i predstavlja važan segment u svakodnevnim aktivnostima.

Nalog za elektronsku poštu možete da kreirate preko Gmail-a, Yahoo-a, Hotmail-a i još drugih besplatnih servisa. Uz to, od većine servisa, dobijate i ogroman prostor za skladištenje podataka, pozadinsko filtriranje neželjene pošte (Spam) i mogućnost korišćenja računarstva u oblacima (Cloud Computing).

Evo i situacije koju često srećem kada sa učenicima obrađujem ovu temu:

  • većina učenika ima e-mail nalog zbog fejsbuka ali ga retko koriste ili ga uopšte ne koriste;
  • upravo zbog ovoga, oko 50% učenika ne zna lozinku za logovanje na sistem.

Moj predlog je da svi naprave nov nalog, koji će da im bude razdvojen od društvenih mreža i da služi samo za nastavu. Evo i zadatka.

Zadatak 1. Svako treba da napravi nov nalog za e-mail. Odmah nakon verifikacije, učenik na tabli ispisuje svoju adresu, a takođe i kod mene u eksel datoteci. Dalje, svi kreiraju grupu “Odeljenje” u okviru kontakata, i sa table unose ostale adrese. Tako prođe dvočas.

e-mail-gmail

Još nešto o kreiranju e-mail naloga

Kada birate korisničko ime (user name), potrudite se da ono ima neku asocijaciju na vas ili vašu firmu. Ovo kažem zato što na Gmail-u, koji je jedan od najpopularnijih servisa ove vrste, stvarno treba da se potrudite kako bi pronašli adekvatno korisničko ime koje je slobodno. Možete da koristite i slova i brojeve. Da bi odvojili reči, nemojte da koristite razmak, već tačku ili donju crticu.

Lozinka (passvord) treba da bude složena, što podrazumeva korišćenje velikih i malih slova u kombinaciji sa brojevima. Nije dobro da vam lozinka bude nečije ime, datum rođenja, registarski broj na automobilu i druge slične reči koje se lako pamte. Zbog sigurnosti, nije loše da negde zapišete lozinku kako je ne bi zaboravili, a takođe preporuka je i da se lozinka menja jednom mesečno.

Pojedini servisi, kao što je Gmail, će vam tražiti broj mobilnog telefona, kako bi vam poslali kod za verifikaciju naloga. Na ovj način se proverava da li ste ljudsko biće ili robot tj. virus koji kreira bespotrebne naloge i time “guši” saobraćaj i servere. Drugi način da dokažete da niste robot je CAPTCHA (Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart) i podrazumeva da otkucate ono što vidite na slici.

Zašto treba da imate e-mail adresar

  • Sve adrese su samo vaše, a ne Google-ove i Facebook-ove, tako da ljude možete kontaktirati kad god poželite.
  • Može da vam pomogne ako tražite zaposlenje ili ste ostali bez posla, tako što će te da se obratite prijateljima ili poslovnim partnerima.
  • E-mail marketing je jedan od najeftinijih vidova reklamiranja. Nema poštarine, nema provizije za agencije. Treba vam samo e-mail adresar, i koristan sadržaj.
  • Preko sajta, vi možete da prodajete proizvode ili usluge, ali da bi izgradili odnos poverenja, budući klijenti žele “intimniji” odnos, gde mogu direktno da vam postave pitanje.

upotreba-e-mail-adresara

Slanje i prijem pošte

Kada nekome šaljete e-mail, pored adrese navedite i naslov (subject) o čemu pišete, jer zaposleni ljudi, koji dnevno dobijaju puno meilova, po automatizmu bišu poruke bez naslova ili ih pak ostave za kasnije tako da može da se promakne i neka poruka na koju hitno treba odgovoriti.

Poruku treba da započnete pozdravom tipa Poštovani, Dragi, Cenjeni, … i da je završite potpisom, koji može da se generiše i automatski.

nova-e-poruka

Ako e-mail šeljete samo jednoj osobi, dovoljno je da njenu adresu upišete u polje”Kome” (To). Međutim, čest je slučaj da istu e-poštu treba da pošaljete na više adresa, tako da nema smisla da šaljete jednoj po jednoj osobi, već svima odjednom. Ovakav način  se zove cirkularno slanje pošte. Adrese se u ovom slučaju unose u polja “Kopija” (CC – Carbon Copy (indigo kopija)) ili “Skrivena kopija” (BCC – Blind Carbon Copy (slepa indigo kopija)). Ukoliko želite da primaoci ne znaju ko je sve dobio poštu, treba da koristite skrivenu kopiju. U suprotnom će svi znati ko je sve npr. pozvan na sastanak.

U telu poruke kratko i jasno treba da napišete sadržaj poruke ili da naglasite da je sve u prlogu koji šaljete. Prilog (attachment) može da bude bilo koja datoteka, jedna ili više, a ubacuje se pomoću komande na kojoj je sličica spajalice. U slučaju da želite da pošaljete folder sa npr. više fotografija, isti treba da “spakujete” kao zip ili rar datoteku.

Na kraju, ako vam je nešto bitno, zatražite od primaoca da vam potvrdi prijem e-pošte. Ako je još i hitno, pozovite primaoca telefonom i zamolite da proveri e-poštu. Isto važi i kada vi dobijete e-poštu. Potrbno je da odgovorite na vreme (npr. 24h) ili da obavestite pošiljaoca da ste trenutno zauzeti i da će te odgovoriti kasnije.

Sigurnost e-pošte

Izbegavajte da preko e-pošte šaljete poverljive podatke kao što su brojevi kreditnih kartica, lozinke i slično. Ukoliko vam npr. banka preko e-pošte traži da pošaljete ovakve podatke, to nije stvarno banka već se neko lažno predstavlja i pokušava da vas odvede na lažnu internet stranicu i ukrade vam lične podatke. Ova pojava se naziva pecanje ili “fišing” (Phishing).

Pored ovoga, tu je i neželjena pošta (Spam), različiti oblici zastrašivanja, maliciozni prilozi u e-pošti, …Više o ovome možete da pročitate na linku http://kliknibezbedno.rs/sr/en/bezbedan-email.1.228.html a ako vam je već zaražen računar, pročitajte tekst http://poslovnainformatika.rs/zarazen-racunar-moj-recept-za-borbu/

Zadatak 2. Ako ste završili prvi zadatak, preuzmite sa fejsbuka vašu sliku i pošaljite je cirkularno svima iz grupe “Odeljenje”. S druge strane, slike koje dobijete od ostalih spakujte u jedan folder, arhivirajte ga kao rar datoteku, i pošaljite profesoru na e-mail.

ZADATAK ZA OCENU iz oblasti interneta.

May 26

Excel za početnike

Excel za početnike


Poznavanje Excela je danas sasvim normalna stvar u celom svetu. Poslovi, koji su nekada trajali celu nedelju, danas se pomoću Excela rade za desetak minuta. Mogućnosti su ogromne, od praćenja kućnog budžeta,  pa sve do  najsloženijih korporacijskih zahteva tipa, planiranje aktivnosti i budžeta, praćenje planova i finansijskih rezultata,  donošenje različitih vrsta prognoza i odluka.

Excel-za-početnike

Linkovi na naslovima dole, vode na lekcije koje su urađene prema planu i programu za I razred srednjih stručnih škola i predstavljaju osnovni kurs Excela. Srednjoškolci ovaj program savladaju za 6 dvočasa. Možete i Vi.

Excel za početnike I

Ovo je početak od nule. Sama organizacija radne sveske je zamišljena kao registrator, a to znači da možete da dodajete nove listove, da im menjate redosled, izbacite tj. brišete ili pak kopirate. Upravo zbog toga je Excel i zgodan.

  • Organizacija radne sveske
  • Unos podataka u  tabelu
  • Selektovanje ćelija
  • Tipovi podataka
  • Rad sa kolonama i vrstama

Excel za početnike II

Ova lekcija je nastavak nadogradnje osnovnih znanja iz Excela. Tu pre svega spadaju formule i funkcije. Kada prođete kroz ovu lekciju, shvatićete zašto je za svakodnevni rada u kancelariji neophodan rad sa tabelama.

  • Komentari u ćelijama
  • Formule u Excelu
  • Rad sa procentima
  • Apsolutno adresiranje ćelija
  • Funkcije u Excelu

Excel za početnike III

U ovom delu je opisan osnovni nivo manipulacije sa podacima, što podrazumeva sortiranje i filtriranje podataka, grafičko predstavljanje podataka i štampanje dokumenata.

  • “Zamrzavanje” zaglavlja tabele
  • Sortiranje i filtriranje podataka
  • Grafikoni u Excelu
  • Štampanje dokumenata

Rad-sa-procentima

Apr 26

Zadatak za ocenu – Access – IV tr.

Zadatak za ocenu – Access – IV tr.

Potrebna datoteka-baza za rad je Ocena4mag.

Da bi uradili ovaj zadatak za ocenu, potrebno je da obnovite sledeće lekcije: Forme u Accessu, Forma sa kombo-boksom, Forma sa podformom i Komandna tabla.

Forme u Accessu

I zadatak – 25 poena

Odredite maloprodajne cene za sve artikle sa fakture na slici dole, tako što će te na osnovnu cenu skinuti rabat od 26%, dodati razliku u ceni 25% i porez od 20%. (Primer za prvu stavku, gde je dobijena MPCena do 3599 dinara, a preko sledeće formule MPCena=3242*0,74*1,25*1,2). (5p)

Napravite formu “Evidencija robe” povezanu sa tabelom Roba (5p). Na formi isključite mogućnost brisanja slogova (5). Pomoću ove forme proverite da li su svi artikli (šifre) sa slike dole unešeni u tabelu Roba. Ukoliko neki proizvod nije unešen u tabelu, unesite ga vi (5). Takođe, promenite naziv robe i MPcenu za sve proizvode (5p).

Forme-u-Accessu-knjiženje

II zadatak – 20 poena

Napravite formu “Knjiženje UN” sa podformom (tabele Ulazninalog i Stavkeun), i proknjižite fakturu dobavljača sa šifrom 3, sa slike gore. Roba je stigla u magacin sa šifrom 4, dana 26.04.2016.  Šifra robe, kao i svi ostali podaci su na slici (naziv robe, nabavna cena,..). U komentaru neka stoji vaše ime i prezime (10p).

Izmenite vrednosti kriterijuma u upitu Kalkulacija, tako da taj upit vrši proveru ove fakture (npr. nabavna vrednost treba da bude ista kao na slici) (10p).

III zadatak – 25 poena

Kada neko u nekoj firmi dobije ili da otkaz, na njegovo mesto dolazi druga osoba. Ove promene treba da se ažuriraju u bazi. Napravite formu “Kontakti”, na osnovu tabele Dobavljači (sa svim poljima). Umesto tekst-boksa za šifru dobavljača, ubacite kombo-boks i podesite ga tako da na osnuvu ukucane šifre, pronalazi i popunjava ostala polja o dobavljaču (5p). Pored ovoga, uskladite i dimenzije kombo-boksa sa ostalim poljima (širina, visina, leva pozicija, font,…) (5p).

Podesite još i:

  1. kada pokrenete formu, fokus treba da bude na polju za šifru dobavljača (5p),
  2. kada unesete šifru dobavljača i pritisnete enter, fokus treba da se „preseli“ na polje za kontakt (5p),
  3. ostalim poljima onemogućite pristup (5p).

IV zadatak – 30 poena

Napravite formu „Komandna tabla“ na kojoj će kao naslov pisati Nabavka robe. U donjem delu forme,  postavite komandno dugme za izlaz kao na slici (5p). Isključite navigacionu dugmad i dugmad za minimizirForme-u-Accessu-Komandna-tablaanje i maksimiziranje prozora (10p).

Na levoj strani postavite tri komandna dugmeta, jedno ispod drugog, sa ravnomernim međusobnim rastojanjem. Jedno dugme otvara formu Evidencija robe. Drugo dugme treba da otvara formu Knjiženje UN. Treće dugme treba da otvara formu Kontakti. (5p)

Na desnoj strani, u drugoj koloni, postavite još tri komandna dugmeta koja su “paralelna” dugmadima na levoj strani. Jedno treba da otvara upit Kalkulacija, drugo izveštaj Etikete, a treće izveštaj Dnevna prodaja X. (5p)

Parametri za komandnu dugmad: širina – 3cm; visina 0,7cm; leva pozicija za dugmad u levoj koloni – 1cm; leva pozicija za dugmad u desnoj koloni – 5cm; (5p).

 

 

Apr 10

Da se pohvalim!

Broj pregleda na YouTube

Upravo je moj kanal na YouTube, koji prati ovaj sajt, dostigao 50000 pregleda (april, 2016.). Obzirom da su sajt i kanal edukativnog tipa, da postoje manje od dve godine, i da danas kod učenika nema dovoljno motivacije za učenje, smatram da je ovo pristojan rezultat.

Ovde ću da se pohvalim tako što ću pokazati kako su me drugi pohvalili.

50000-pregleda-na-YouTube

Komentari sa YouTube kanala

Komentari-sa-YouTube-kanala-1

Komentari-sa-YouTube-kanala-2

Za sada stižem da odgovaram na pitanja.

Komentari-sa-YouTube-kanala-3

Komentari sa Facebook-a

Ovo su komentari sa fejsbuka od pre par meseci, kada sam završio sa svim vežbama iz Excela.

Komentari-sa-Facebook

Da-se-pohvalim

Evo i jednog komentara od moje učenice koja mi je posebno draga

Komentar sa sajta

Moj rad je prepoznao i ZOUV, tako da je “Umesto udžbenika – Poslovna informatika” pohvaljen kao dobar primer obrazovno-vaspitne prakse.

Pohvalnica-od-ministarstva

Evo i malo statistike

Za ključne reći “poslovna informatika” sajt je prvi na Google.

Google-pretraga

Evo i šta kaže gugl analitika (april, 2016.). Sajt se koristi u celom regionu. Za sada je na mesečnom nivou preko 11000 pregledanih stranica i preko 2800 korisnika. Posle ovog posta, biće i više.

Analitika-sajta

Analitika sa YouTube kanala (april, 2016.)

Analitika-sa-fejsbukaNovija analitika je u tekstu “Ono što merimo, to i napreduje!”

Mar 03

Zadatak za ocenu – Access – III tr.

Zadatak za ocenu – Access – III tr.

Da bi uradili ove zadatke, neophodno je da prvo naučite teorijski deo sa strane izveštaji u accessu.

Izveštaji u Accessu

Potrebna datoteka-baza za rad je Ocena3mag

I zadatak – 30 poena

Napravite izveštaj PODACI O DOBAVLJAČIMA, koji prikazuje sve dobavljače grupisane prema adresi dobavljača. Pored adrese, treba da se vidi i: naziv dobavljača, telefon i kontakt osoba.

Formatiranje: Strana treba da bude A4, vertikalno postavljena. Širinu svih polja podesite tako da se vide sva slova. Labele ispravite tako da sve reči budu pravilno napisane. U  detail sekciji koristiti font Times new roman 10 bold plave boje. Svi slogovi treba da budu podvučeni tankom plavom linijom. U Page Header koristiti Times new roman 12 italic crne boje. Naslov u Report Header trba da bude „Spisak dobavljača po gradovima“.

II zadatak – 35 poena

Napravite izveštaj koji pokazuje vrednost nabavljene robe u aprilu 2012. (baza je iz 2012.) od svih dobavljača pojedinačno. U izveštaju nije potreban detaljan pregled stavki već samo sume. Izgled izveštaja i  formatiranje treba da bude kao na slici dole.

Izvešzaji-u-Accessu-zadatak1

Pomoć: Prepravite upit NABAVKA JUN u NABAVKA APRIL, tako da nov upit izgleda kao na slici. Na osnovu novog upita, napravite izveštaj.

zadatak 2

III zadatak – 35 poena

Dobavljač 9 nas je obavestio da sprovodi akciju za mesec mart, pod nazivom „Prolećno renoviranje“ u okviru koje odobrava popust od 25% na svoje proizvode. Shodno ovome, potrebno je da se odštampaju etikete za cene sa starom i novom akcijskom cenom.

Napravite upit DOBAVLJAČ 9 koji prikazuje samo robu od ovog dobavljača, i koji računa novu sniženu cenu. Na osnovu ovoga napravite izveštaj sa istim imenom, koji treba da, na ukupno dve strane (i 2 kolone po strani) odštampa etikete za cene. Na vrhu svake etikete treba da, u dva reda, stoji “AKCIJA -25%” i “Prolećno renoviranje”. Nova cena treba da bude vidno istaknuta, a stara precrtana.Dizajn treba da bude kao na slici dole.

Izveštaji-u-Accessu-3

Jan 24

Motivacioni tekstovi za profesore

Motivacioni tekstovi za profesore

podučavanje

Šta je profesorka Filološkog poručila đacima

Preuzeto sa: http://www.b92.net/info/misljenja/index.php?nav_id=731019

Rajna Dragićević, profesorka Filološkog fakulteta u Beogradu, za apsolventsko veče svojim studentima posvetila je govor koji se munjevitom brzinom proširio preko medija i društvenim mreža u javnosti.

Evo šta je je profesorka poručila svojim studentima:

Dragi moji studenti, poštovane kolege, budući profesori,

Na dan kada smo proslavljali vaše apsolventsko veče, odložen je maturski ispit malih maturanata jer su se testovi koje je trebalo da popunjavaju pojavili u javnosti. Ovaj događaj samo je jedna od brojnih manifestacija urušenosti našeg prosvetnog sistema, kao i društvenog sistema u svim oblastima.

Dolazeći na vaše veče i gledajući vas onako doterane, nasmejane, mlade i pune pozitivne energije, razmišljala sam o tome hoćete li uspeti da zadržite taj optimizam i kada diplomirate i kada se suočite s niskim platama, nedovoljnim uvažavanjem profesorske profesije, prilično nezainteresovanim učenicima, roditeljima koji su uvek na strani svoje dece (čak i ako je to na njihovu štetu), različitim pritiscima i omalovažavanjem.

Mnogo toga oko vas ubijaće vam motivaciju. Ipak, ako mene pitate, na listi vrhunskih zanimanja nalaze se sledeća: profesor, lekar, advokat, sudija, inženjeri, još jednom, profesor. Ako pitate sve roditelje ovog sveta čime bi želeli da se njihova deca bave, odgovoriće vam na isti način.

Raznorazni nepismeni i polupismeni ljudi danas sebe olako mogu nazvati nekakvim pi-arovima ili menadžerima, neobrazovane voditeljke sebe zovu novinarkama, a folk-pevačice umetnicama, da i ne govorim o art direktorima, biznis konsultantima, bek-ofis administratorima, velnes konsultantima, ivent koordinatorima, kopi-print operaterima, marketing konsultantima, ofis-asistentima, portfolio-menadžerima, produkt dizajnerima.

Iza zvučnih naziva zanimanja najčešće se kriju foliranti koji misle da se ugled može steći preko noći, kriju se oni koji nisu imali izdržaj da završe fakultet koji su započeli, oni koji menjaju zanimanja i profesije kao prljave čarape. Nemojte zaboraviti da se profesorom, lekarom ili sudijom niko ne može samoprozvati.

Ponosite se svojim zanimanjem koje se može steći samo upornim, vrednim radom, odricanjem, nespavanjem i višegodišnjim samosavladavanjem i samoodricanjem. Ne dozvolite da vam bahati, hvalisavi i samouvereni vlasnici raznoraznih restorana, firmi, privatnih aviona, luksuznih stanova drže lekcije o uspehu, jer VI STE PROFESORI, a oni su samo vlasnici kvadratnih metara!

Pokušavaju da omalovaže profesorsko zanimanje. Imajte na umu to da ste vi čuvari dostojanstva svoje profesije. Zvanje profesora stiče se sa puno truda, ali još više muke treba uložiti u znanje kako nositi tu važnu titulu. Vodite računa o načinu na koji se ponašate i kada niste u školi,razmišljajte o svom odevanju, stavu, odnosu prema kolegama, prema učenicima i njihovim roditeljima.

Ako sebe srozate u sopstvenim očima, onda će vas i okolina gledati sa omalovažavanjem. Budite ponosni, samouvereni, budite spremni da učite i da se doživotno usavršavate, jer VI STE PROFESORI!

Volite svoje učenike. Upoznajte ih sa onim plemenitim što nose u sebi, a čega često nisu svesni. Izvucite ono najbolje iz njih. Podignite im ugled u njihovim sopstvenim očima. Nipošto im ne poklanjajte ocene, ali im stalno omogućavajte da poprave ocene koje imaju. Prepoznajte i poštujte njihov trud. Pokažite im da mogu biti uspešni ako rade. Ne ubijajte im volju.

Profesorski autoritet ne stiče se preteranom strogošću i samovoljom, već pravednošću i nedvosmislenim dogovorom kojeg obe strane treba da se pridržavaju. Hvalite najbolje jer ćete time inspirisati i ostale da se potrude i ponekad budu najbolji. Pružajte šansu mnogima da ponekad budu najbolji.

Nemojte biti drugari sa svojim učenicima i pokušavati da im se na taj način približite. Vi treba da postavljate pravila u svojoj učionici, da određujete granice, da držite konce u svojim rukama, jer oni su učenici, a VI STE PROFESORI!

Ne zaboravite da ćete predavati glavni predmet, prvi u rubrici u dnevniku, i da ćete sa svojim učenicima provoditi više vremena od svih ostalih profesora. Vaš uticaj na učenike biće najvažniji. Budite svesni te odgovornosti. Kao profesori srpskog jezika, vi ste čuvari našeg jezika i kulture.

Učite učenike da vole svoju zemlju. Često se može čuti kako profesori svojim najboljim učenicima savetuju da što pre odu odavde. Počelo je da se podrazumeva da je najbolji uspeh u školi sigurna propusnica za odlazak iz Srbije. Hajde da preokrenemo perspektivu! Ukažite najboljim učenicima na to da treba da ostanu u Srbiji jer će joj, kao najbolji, pomoći da se oporavi i postane bolje mesto za život. Ne dozvolite im da odu i da prepuste zemlju svakojakom ološu!

Zacrtajte im kao životni zadatak da se bore protiv živog blata u koje tonemo. Usadite im osećaj za društvenu odgovornost i objasnite im da ovu zemlju niko ne može očistiti osim njih. Ako se potrudite, videćete da će vas đaci poslušati, jer VI STE PROFESORI!

Budite uvereni da seme svih ekonomskih, političkih, kulturnih, moralnih reformi u ovoj zemlji može da proklija samo u porodici, ali i u vašoj učionici, i to upravo na časovima srpskog jezika i književnosti! Zato se trudite da budete uzor svojim učenicima.

Krenite u rat protiv svih starleta, sponzoruša, pevačica, manekenki, tajkuna, biznismena i pobedite ih. Vi im morate postati orijentaciona tačka, svetionik u životu! Za taj rat imate 45 minuta dnevno skoro svakog radnog dana, a to nije malo. Pobedićete tako što ćete dati sve od sebe da sadržaje koje treba da predstavite svojim učenicima učinite zanimljivim, uzbudljivim, svežim. Uspećete u tome samo ako mnogo znate, ako volite ono što radite i ako ste posvećeni.

Učenici to mogu da prepoznaju, i to nepogrešivo. Ne obazirite se na činjenicu da se neke vaše kolege ne pripremaju za časove, da mnogi ništa ne rade, a primaju platu, ne obazirite se na trulež oko sebe i ne predajte mu se! Neka vaš čas bude oaza znanja u sveopštoj pustinji, svetla tačka u mraku, zrno smisla u besmislu.

Vi imate misiju: ako uspete da povratite autoritet škole i znanja (a to se ne može postići nijednim zakonom, već entuzijazmom profesora), padaće kao domine sve prepreke ka boljem životu u Srbiji. Od časa srpskog do ekonomskih reformi! Od časa srpskog do borbe protiv korupcije! Od časa srpskog do kosmosa!

Vaša moć je ogromna i vaš zadatak je od strateškog značaja. U tome je razlika između vas i raznoraznih menadžera, konsultanata, koordinatora, administratora, operatera, bogatih vlasnika lokala i ostalih eksperata za prodavanje magle. U njihovim rukama su projekti, lokali, avioni i kamioni, a u vašim rukama je budućnost ove zemlje. Nikada nemojte zaboraviti: VI STE PROFESORI!

Foto: pixabay.com

Jan 24

Paradoks našeg vremena

Paradoks našeg vremena – Dalai Lama

Paradoks-vremena

Evo i još jetnog teksta. Ne znam ko je autor, ali je jako dobro napisano.

Želim da se ponovo nadam

Vaspitavani smo opštim moralnim načelima:

Kada smo mi bili mali, roditelji, profesori, komšije, prijatelji i kumovi
bili su osobe vredne poštovanja i ugleda.
Što su bili bliži ili stariji, utoliko su takva naša osećanja bila jača.
Bilo je nevaspitano suprotstavljati se starijima, učiteljima ili nadređenima.

OSEĆALI SMO ISKRENO POŠTOVANJE.

Imali smo poverenja u starije, jer su bili roditelji, majke,
ili rodbina sve dece, grupe u ulici ili škole u gradu…

Danas smo tužni zbog svega onoga što smo izgubili,
zbog onoga što će plašiti naše unuke jednog dana.
Ljudska prava za kriminalce…. ?
Ograničena prava za poštene građane… ?
Vraćati dugove i biti budala… ?
Amnestija za prevarante… ?
Pošteni su glupi… ?

Ne iskoristiti nekoga, znači li to biti budala… ?
Šta se to dešava sa nama???

Profesori pretučeni u školama, manipulacije u bankama, eksploatacija radnika,
korupcija u bolnicama i sudovima, prevare, krađe, otmice, ubistva….

Rešetke na našim prozorima.
Izolovani u sopstvenim svetovima.

Deca traže nagradu da bi završila školsku godinu?

Mobilni u torbama za vrtiće?
Važniji je Armani od diplome!?
Kola važnija od zagrljaja?
Važniji je plazma TV ekran od razgovora!?
Važnija je šminka od zajedničkog sladoleda!?

Kakve su to vrednosti?

Kako je moguće da je sve što nam je bilo važno nestalo, ili postalo smešno?

Nada-očajanje

Vratimo se temeljima života i osudimo nedostatak etike, morala i poštenja …
Budimo Ljudi sa velikim slovom, koji grade bolji, pravičniji svet,
u kom ljudi poštuju druge.

Hoću da skinem rešetke sa prozora, da stavim cveće!
Hoću ponovo živu ogradu umesto zidova, kapija, kamera, pasa….
Telohranitelja!??

Želim da sedim na stazi i držim otvorene prozore i otključana vrata
u toplim noćima …
Hoću ponovo poštenje kao motiv ponosa.
Hoću ispravan karakter, čiste ruke i pogled u oči!
Hoću solidarnost.
Hoću nadu, radost, poverenje …
Hoću da se vrati stvarni život,
jednostavan kao kiša,
čist kao aprilsko nebo,
lak kao lahor pred zoru.
Zajednički i jednostavan svet,
ljubavi, samilosti i solidarnosti …

Foto: pixabay.com