Aug 02

Moj sajt je prvi na Google zahvaljujući nekim ljudima …

Moj sajt je prvi na Google zahvaljujući nekim ljudima …

Da, uvek su ljudi na prvom mestu. Neki misle da je u Srbiji lako biti prvi na Google jer nema dovoljno “kvaliteta”. Misli se na ljude i sadržaj. U ovom postu, odaću vam tajnu kako sam ja uspeo da budem prvi na Google. (P.S. Ovaj post nije namenjen profesionalcima.)

prvi-na-google

Za sve koji imaju sajt/blog, biti prvi na Google je ogroman uspeh. U stvari, ogroman uspeh je  i ako ste na prvoj strani pretrage. E sad, kako doći do toga? Google algoritam je jako složen i stalno se menja, a sajtova je sve više i više. Raste i kvalitet i kvantitet. Konkurencija je ogromna a Google algoritam za pozicioniranje sajtova je jedna od najvećih tajni u IT oblasti.

Evo i mog recepta. POTREBNO JE DA PROČITATE “SVE” TEKSTOVE LJUDI SA BLOGOVA DOLE I PRIMENITE NAUČENO. Nakon izvesnog vremena, doći će te do dobrih rezultata. Još jednom:

Savet-za-SEO

Istok Pavlović

Istok-Pavlović

Dragan Varagić

Dragan-Varagić

Petar Vasić

Petar-Vasić

Marina Nikolić

Marina-Nikolić

 

Ukoliko mislite da je ovo previše, i ne znate odakle da počnete, krenite od teksta: http://www.istokpavlovic.com/blog/kratak-seo-kurs-ili-kako-da-moj-sajt-prvi-iskoci-kad-neko-na-guglu-kuca/

Jul 24

Par stotina sabiraka je raspoređeno u par desetina grupa. Kako do međuzbira?

Par stotina sabiraka je raspoređeno u par desetina grupa. Kako do međuzbira?

SUMIF ili SUBTOTAL?

Kada imate ogromne tabele sa podacima, grupisanim u više kategorija, često se javlja potreba da se isti analiziraju. Najčešće je to sabiranje nekih vrednosti grupisanih proizvoda. Jedan od načina je da koristite funkciju SUMIF. Međutim, funkciju SUMIF morate da “pozovete” onoliko puta koliko imate grupa, što vam nikako ne štedi vreme ako imate npr. 70 grupa kao na slici dole. Rešenje je SUBTOTAL.

Ovaj zadatak je ujedno i “moj doprinos” u borbi protiv URAVNILOVKE. To će te videti kada budete računali iznos stipendije za svakog učenika. Putni trošak i iznos dnevnice može da bude isti za svakog učenika, ali iznos stipendije ne bi trebalo da bude isti za učenika sa prosekom 4,50 i onog sa 5,00.

Subtotal-ili-Sumif

Zadatak sa slike (radni list IF 20) možete da preuzmete ovde i da pokušate da ga samostalno uradite. Treba da odgovorite na pitanje KOLIKO NOVCA SE IZDVAJA ZA SVAKO MESTO STANOVANJA OD DNEVNICA I STIPENDIJA. U tabeli je nešto više od 700 učenika koji stanuju u više od 70 mesta.

Prvo treba da izračunate iznos stipendije, Sibtotal-u-exceluzatim da sortirate podatke prema mestu stanovanja i primenite funkciju SUBTOTAL. Ukoliko vam treba pomoć oko subtotala, pogledajte ovde.

Slična priča je i na radnom listu CIGARETE 35, s tom razlikom da su ovde samo tri dobavljača, tako da možete da iskoristite i funkciju SUMIF. Kada uradite i ovaj zadatak, imaće te odgovor na pitanje SUMIF ili SUBTOTAL.

Rešenje zadatka je dostupno na linku http://poslovnainformatika.rs/zadatak-za-ocenu-iv-tromesecje/

Pomoć oko funkcije SUMIF i IF je linku http://poslovnainformatika.rs/excel-pripreme/funkcije-u-excelu/

ili na videu  https://www.youtube.com/watch?v=XDzLIi02jiA,

a za rad sa tekstom na linku http://poslovnainformatika.rs/excel-pripreme/rad-sa-tekstom/

Jul 12

WEBIZ predavanja. Kako da živite i radite u digitalnoj sadašnjosti

Ako nemate šta da radite, radite na sebi. Tu uvek ima dosta posla. Uz WEBIZ predavanja, vaše ideje mogu da postanu kreativnije. Moj predlog je da svakog dana pogledajte po jedno predavanje. Početak pojedinih predavanja nije baš zanimljiv, ali nemojte da odustajete, kraj je odličan.

Usput, pre nego što krenete sa predavanjima, predlažem da pročitate tekst PREDVIĐANJA ZA BUDUĆNOST. Mnogi su prokomentarisali kao “da se smrzneš”.

(Pošto nisam siguran koliko dugo će linkovi ka predavanjima da budu aktivni, predlog je: desni klik, „save as“…)

WEBIZ predavanja

Strah od rizika.

… Životni ciljevi. Kako stvoriti prilike, i ne tražiti izgovore. Ko hoće nađe način, ko neće nađe izgovor. Koliko god da je dobro ili loše, i to će proći. Motivaciono predavanje…

http://cdn.livetv.rs/content/ittv/2016_03_25_Webiz_1_Rade_Joksimovic.mp4

Zašto treba da menjamo navike.

… Ljudi u suštini ne vole promene tj. vole da znaju šta će da im se desi. Živimo u vremenu gde je promena jedina konstanta. Predavanje o korišćenju savremenih tehnologija i komunikacija. Šta znači biti formirana odrasla osoba. Zašto su važni neopipljivi resursi…

http://cdn.livetv.rs/content/ittv/2016_03_25_Webiz_2_Vladimir_Vulic.mp4

Otvaranje i reč dobrodošlice

http://cdn.livetv.rs/content/ittv/2016_03_25_Webiz_2_Otvaranje_i_rec_dobrodoslice.mp4

Šetnja kroz Srbiju, pogrešno shvaćenu zemlju.

… Kevin Shannon je dva puta peške obišao Srbiju i napisao knjigu…

http://cdn.livetv.rs/content/ittv/2016_03_25_Kevin_Shannon.mp4

Šta je prilika

… Stalno moraš nešto da radiš. Život je pun prilika. Ako ne znaš šta hoćeš, barem gledaj da izbegneš ono što nećeš…

http://cdn.livetv.rs/content/ittv/2016_03_25_Ivan_Stankovic.mp4

Društvene mreže

… Na zabavan nači…

http://cdn.livetv.rs/content/ittv/2016_03_25_Webiz_2_dnevnjak.mp4

Investiranje u internet poslove

…Kada imate dobru ideju za startap, investitori su tu. Kako investitori gledaju na rizik i koji procenat uzimaju …

http://cdn.livetv.rs/content/ittv/2016_03_26_Webiz_2_Dejan_Eremic.mp4

Ako nemate para za kupovinu softvera, napravite ga

… Kako funkcionišu timovi on-line…

http://cdn.livetv.rs/content/ittv/2016_03_26_Webiz_2_Amer_Grgic.mp4

Kako od kuće napraviti kompaniju

… Od gajbe do korporacije. Kako je razvijana aplikacija Hide My Ass…

http://cdn.livetv.rs/content/ittv/2016_03_26_Webiz_2_Jovan_Petrovic.mp4

Frikom

… Sponzor…

http://cdn.livetv.rs/content/ittv/2016_03_26_Webiz_2_Smoothie_Up.mp4

Inovacije u digitalnoj komunikaciji

… Nisu više samo velike kompanije rezervisane za objavljivanje sadržaja i komunikaciju. Virtuelna realnost. Borba titana. Aplikacija postaje medij. Da li možemo da se pretplatimo da ne dobijamo reklame. …

http://cdn.livetv.rs/content/ittv/2016_03_26_Webiz_2_Vitomir_Jevremovic.mp4

Marketing za startap

…Kako funkcioniše startap i koliko uzimaju investitori. Podizanje novca demotiviše konkurenciju. Najaktuelnije su Drones Startups  i Cloud Startups. Growth hacking…

http://cdn.livetv.rs/content/ittv/2016_03_26_Webiz_2_Istok_Pavlovic.mp4

Kako ostati u toku

… Šta znači biti efektan a šta efikasan. Nemojte da dozvolite da vam neko troši  vreme. …

http://cdn.livetv.rs/content/ittv/2016_03_26_Webiz_2_Boban_Miksin.mp4

Preduzetništvo

…JUST WORK. Samo radite. I šta god da radite, pokušajte da stvorite neku vrednost. Da li je bolje biti preduzetnik ili raditi za tim? Ako radite za sebe, radićete više.  Na šta se odnosi pravilo 10.000 sati…

http://cdn.livetv.rs/content/ittv/2016_03_26_Webiz_2_Mirko_Topalski.mp4

Panel diskusija

… Da li IT zajednice u Srbiji mogu da pomognu …

http://cdn.livetv.rs/content/ittv/2016_03_26_Webiz_2_Panel_diskusija.mp4

Od programera do pekara

… Nije poenta recept. Poenta je u marketingu, da se zavrti priča …

http://cdn.livetv.rs/content/ittv/2016_03_2_Webiz_27_Milos_Mijic.mp4

Storytelling

… Svi smo sada pablišeri. Njuz industrija će do 2020. godine da porate sto puta, međutim, velika produkcija ne garantuje proporcionalni rast kvaliteta …

http://cdn.livetv.rs/content/ittv/2016_03_27_Webiz_2_Katarina_Popovic.mp4

Građenje brenda

…Od grafita, preko dizajna, do proizvodnje majica Dechkotzar …

http://cdn.livetv.rs/content/ittv/2016_03_27_Webiz_2_Braca_Burazeri.mp4

Od problema do biznisa

…Samo u SAD, godišnja vrednost trgovanja dečijom polovnom garderobom premašuje 7,6 milijardi dolara …

http://cdn.livetv.rs/content/ittv/2016_03_27_Webiz_2_Marija_Janjusevic.mp4

Frikom

… Sponzor…

http://cdn.livetv.rs/content/ittv/2016_03_27_Webiz_2_Frikom_novi_sladoled.mp4

Razvojni centar Microsoft Srbija

http://cdn.livetv.rs/content/ittv/2016_03_27_Webiz_2_Dragan_Tomic.mp4

Od otpada bajk

http://cdn.livetv.rs/content/ittv/2016_03_27_Webiz_2_Zeljan_Popov.mp4

Zatvaranje konferencije

http://cdn.livetv.rs/content/ittv/2016_03_27_Webiz_2_Zatvaranje_konferencije.mp4

Jun 18

Predviđanja za budućnost

Predviđanja za budućnost

Dobrodošli u Četvrtu industrijsku revoluciju.

Izvor: http://www.worldhealth.net/news/predictions-technology-health/

Sa engleskog prevela moja koleginica Anita Ristić

UVOD: Dr Roland Klac: Živimo u čudesno doba zahvaljujući ubrzanom razvoju tehnologije. Za one koji prate životni stil protiv starenja, znajte da su očekivanja da se životni vek povećava za tri meseca svake godine. Oni ljudi koji praktikuju razne zdravstvene principe očekuju 94 godine, a ovaj broj je takođe u porastu. Kao što smo predvideli pre 25 godina, medicina se napokon transformisala od lečenja samih bolesti, u preventivne mere  i produžavanje životnog veka. Ovde su predviđanja dr Roberta Goldmana u vezi onoga što možemo da očekujemo u budućnosti i uticaja koji će to imati na naše živote. 

PREDVIĐANJA ZA BUDUĆNOST: Kodak je 1998.god. imao 170.000 zaposlenih i imao je udeo od 85% prodaje fotopapira na svetskom tržPredviđanja-za-budućnostištu. Za samo nekoliko godina, njihov poslovni model je nestao i bankrotirali su. Ono što se desilo Kodaku, dogodiće se mnogim industrijskim firmama u narednih 10 godina – a mnogi nisu svesni šta im predstoji. Da li ste uopšte pomislili 1998.god. da samo tri godine kasnije više nikada nećete koristiti film za fotografisanje? A digitalne kamere su izumljene 1975. godine. Prvi modeli su imali samo 10.000 piksela, ali usledio je Murov zakon. Pa kao i sa ostalim eksponencijalnim tehnologijama, duže vreme je vladalo razočaranje, pre nego što su ovi aparati postali daleko superiorniji i to za samo nekoliko kratkih godina. Isto tako će se dogoditi i sa veštačkom inteligencijom, zdravljem, samoupravljačkim i električnim automobilima, obrazovanjem, 3D štampanjem, poljoprivredom i zaposlenjem. Dobrodošli u Četvrtu industrijsku revoluciju. Dobrodošli u eksponencijalno doba.

Softver će poremetiti većinu tradicionalnih industrija u sledećih 5 – 10 godina. Uber je samo softverska alatka, ne poseduju čak ni bilo kakve automobile, a sada su najveća taksi kompanija na svetu. Airbnb je sada najveća hotelska kompanija na svetu, iako u svom vlasništvu nemaju nikakve posede.

Veštačka inteligencija: Računari su postali bolji u eksponencijalnom razumevanju sveta. Ove godine, računar je pobedio najboljeg Go igrača na svetu i to deset godina pre nego što je očekivano. U Sjedinjenim državama, mladi advokati već ne mogu da pronađu posao. Zahvaljujući IBM Watson-u, možete da dobijete pravni savet (za sada za manje-više osnovne predmete) za samo nekoliko sekundi, sa 90% tačnosti u poređenju sa 70% tačnosti kada vam procenu da čovek. Ako studirate pravo, bolje je da prekinete odmah. Biće 90% manje advokata u budućnosti, ostaće samo specijalizovani. Watson je već pomogao medicinskim sestrama da daju dijagnozu raka, četiri puta preciznije nego što bi to uradilo ljudsko biće. Facebook sada ima patentirani softver za raspoznavanje ljudskih lica koji posao obavlja bolje nego sami ljudi. Do 2030. godine računari će postati inteligentniji nego ljudi.

Samoupravljački automobili: Prvi samoupravljački automobili će se pojaviti u javnosti 2018. godine. Oko 2020. godine čitava automobilska industrijaće se promeniti. Nećete vise želeti da posedujete automobil. Pozvaćete auto telefonom, pojaviće se na vašoj lokaciji i odvešće vas do vaše odrednice. Nećete imati potrebe da ga parkirate, samo ćete platiti za ukupno trajanje vožnje i bićete produktivni dok ona traje. Naša deca nikada neće morati da polažu za vozačku dozvolu i nikada neće posedovati auto. To će promeniti strukturu gradova jer će nam u proseku biti potrebno 90-95% automobila manje. Moći ćemo da transformišemo nekadašnje parkinge u parkove. Milion i dvesta hiljada ljudi pogine u automobilskim nesrećama svake godine širom sveta. Sada se desi nesreća na svakih 100.000 km, ali sa samoupravljačkim automobilima, to će biti slučaj na 10.000.000 km. Milion života će biti spašeno svake godine.

Većina automobilskih kompanija bi mogle da bankrotiraju. Tradicionalne auto-kompanije rade po evolucionom pristupu i prosto samo prave bolje automobile, dok tehnološke kompanije (Tesla, Apple, Google) primenjuju revolucionarni pristup i grade računare na točkovima. Razgovarao sam sa mnogim inženjerima iz Volkswagen-a i Audi-a; oni su prestravljeni kompanijom Tesla.

Osiguravajuće kompanije će imati ogroman problem, jer će bez nesreća osiguranje postati sto puta jeftinije. Njihov model osiguranja od automobilskih nesreća će prosto nestati.

Tržište nekretnina će se promeniti. Ako možete da radite dok putujete do posla, ljudi će se seliti dalje, kako bi živeli u prelepim predgrađima.

Električni automobili neće postati mejnstrim sve do 2020. godine. Gradovi će biti manje bučni jer će svi automobili voziti na struju. Struja će postati neverovatno jeftina i čista. Solarna proizvodnja je bila na eskponencijalnom zaobilaženju već 30 godina, ali sada se već može videti rezultat. Prošle godine je utrošeno više solarne energije nego fosilnog goriva širom sveta.    Cena solarne energije će u toj meri pasti da će mnoge kompanije proizvodnje uglja ostati bez posla do 2025. godine.

Uz jeftinu struju dolazi i jeftinija voda u izobilju. Kako bi se obavila desalinacija vode potrebno je 2kWh po kubnom metru. Većini mesta ne nedostaje voda, nedostaje im pijaća voda. Zamislite kako bi izgledalo kada bi svako mogao da ima onoliko čiste vode koliko poželi gotovo bez ikakvih troškova.

Zdravlje: Postojaće kompanije koje će napraviti medicinsku napravu  (po imenu Trikoder iz Zvezdanih staza) koja radi sa vašim telefonom i koja obavlja skeniranje mrežnjače, uzima vam uzorak krvi i dišete u nju. Ta naprava, zatim, analizira 54 biomarkera koji će definitivno  identifikovati bilo koju bolest. Biće jeftina, pa će za nekoliko godina svi ljudi na planeti imati pristup svetskom nivou medicine, skoro besplatno.

3D štampanje: Cena najjeftinijeg 3D štampača  je pala sa 18.000$ na 400$ za deset godina. Istovremeno, štampač je postao sto puta brži. Sve velike fabrike cipela već su krenule sa 3D štampanjem istih. Rezervni delovi za avione se već 3D štampaju u udaljenim avionima. Svemirska stanica sada ima štampač koji eliminiše potrebu za velikim brojem rezervnih delova, koje su morali da imaju u prošlosti.

Krajem ove godine, novi pametni telefoni će imati opciju za 3D skeniranje. Moći ćete, onda, da skenirate svoja stopala i da odštampate svoje savršene cipele kod kuće. U Kini su već odštampali kompletnu šestospratnu poslovnu zgradu. Do 2027. godine 10% svega što se proizvede biće preko 3D štampača.

Poslovne prilike: Ako ste zamislili svoj poziv u kom bi ste se ušuškali, zapitajte se – da li će to uopšte postojati u budućnosti? Ako je odgovor potvrdan, mislite kako biste mogli to da ostvarite ranije. Jer ako ne funkcioniše preko vašeg telefona, odmah zaboravite na tu ideju. Svaka ideja stvorena za uspeh u XX veku je osuđena na propast u XXI veku.

Posao: 70-80% poslova će nestati u narednih 20 godina. Biće dosta novih zanimanja, ali nije jasno još uvek da li će biti stvoreno dovoljno radnih mesta za tako kratko vreme.

Poljoprivreda: U budućnosti će postojati poljoprivredni robot od 100$. Farmeri u zemljama trećeg sveta moći će da postanu menadžeri na svojim poljima, umesto da rade čitav dan na tim poljima. U proizvodnji će biti potrebno daleko manje vode. Prva teletina proizvedena u Petrijevoj posudi je sada dostupna i biće jeftinija nego prirodno proizvedena već u 2018. godini. Sada se 30% svih poljoprivrednih površina koristi za krave. Zamislite da nam taj prostor više ne treba. Postoji nekoliko začetaka da se ubrzo na tržištu pojave proteini insekata. Oni sadrže više proteina nego meso. Bili bi obeleženi kao ‘alternativni izvor proteina’ (zato što ljudi još uvek odbijaju ideju da jedu insekte).

Postoji aplikacijakoja se zove Moodies (Raspoloženjca, Prim. Prev.) koja vam može reći u kom se raspoloženju nalazite. Do 2020. godine će se pojaviti aplikacije koje će moći na osnovu vašeg izraza lica da proceni da li lažete. Zamislite samo političku debatu gde se prikazuje da li kandidati govore istinu.

Bitcoin će postati mejnstrim ove godine i možda će čak dobiti i status uobičajne rezervne valute.

Dugovečnost: Trenutno, prosečni životni vek se povećava za tri meseca svake godine. Pre četiri godine prosečan životni vek je bio 79 godina, a sada je 80 godina. I samo povećanje se povećava pa ćemo do 2036.godine živeti i po godinu dana duže. Dakle, svi će mo živeti jako, jako dugo,možda i vise od 100 godina.

Obrazovanje: Najjeftiniji pametni telefoni već sada koštaju po 10$ u Africi i u Aziji. Do 2020. godine 70% svih ljudi na svetu će posedovati pametni telefon. To znači da   će svi imati podjednak pristup obrazovanju na svetskom nivou.

 

Posle ovog teksta, predlažem da pogledate WEBIZ predavanja. Možda dobijete neku ideju.

Photo: pixabay.com

Jun 18

Hipnos

Prva nagrada u kategoriji poezije na prvom Evenstar konkursu.

Moja koleginica,

Irena Miletić: HIPNOS

To nebo u tvojim očima

poziva na plovidbu.

Odisejevom barkom

kroz Kirkine hridi ili Ikarovim letom?!

Arijadninim klupkom

Minotaura ostavlja Meduzinom pogledu.

Jesam li zarobljena Mojrinim nitima

ili Hipnos ote Psihu?!

Seče li Dalila kosu Samsonu

ili Hero pali hiljadu buktinja Leandru,

mrseći Eola kosom,

prepuštajući se Posejdonu?!Irena Miletic

Ja ne čujem tvoju pesmu, Sibilo.

Ne nudim ti lepotu za mudrost, ili laž.

Pegaz mi pije s dlana.

Zašto drhti, kad Odisej zveri uspavljuje?!

Osedlaću ga tajnom nimfi,

dok u zanosu plešem.

Osedlaću ga, da ukradem vatrene kočije

za kojima Persefona žudi,

umorna od vraćanja

i vratim ih Suncu,

koje me zagrljajem umiva,

vodom sa Aherona.

Jun 12

Deljenje nulom u Excelu

Deljenje nulom u Excelu (Greška #DIV/0!)

Kako da uklonite greške u Excelu

Kada u Excelu imate neki obrazac koji stalno koristite u poslu, logično je da taj obrazac  (i ako je prazan)  „automatizujete“ tj. popunite formulama i funkcijama, tako da isti bude pripremljen za upotrebu. Međutim, u pojedinim slučajevima javljaju se greške kada su naka polja prazna. Excel ih tretira kao da su popunjena nulom, a iz matematike je poznato da je deljenje nulom nemoguće (naćemo sada da se bavimo da li je to +/- beskonačno …) pa nastaju greške. U pojedinim slučajevima to ne smeta, ali kada ta polja sa greškom koristite dalje u proračunima, može doći do problema. Najjednostavnije rešenje je u korišćenju funkcije IF.

DIV error

Na slici gore, uzet je primer sa radnog lista Formule 2 iz datoteke sa linka formule u excelu gde je u žutoj koloni desno, pokazano kako da se pomoću funkcije IF ukloni greška #DIV/0! tj. deljenje nulom.

Jednostavno je. Umesto formule za izračunavanje maloprodajne cene (npr. za ćeliju Q9=O9/H9) koriristite funkciju IF u kojoj najpre proveravate da li je delilac jednak nuli (H9=0), i ako jeste, program treba da upiše nulu ili bilo šta drugo, što vam je potrebno za neka dalja izračunavanja. U slučaju da delilac nije nula, program treba da izračuna standardnu formulu (O9/H9).

deljenje-nulom-u-excelu

Drugi način je da iskoristite funkciju IFERROR(O9/H9;0) koja ima dva argumenta. Prvi argument je potrebna formula (O9/H9), a drugi argument je ono šta upisujete u ćeliju u slučaju greške. Logika je sledeća. Ako se desila greška u prvom argumentu, upiši drugi argument.  Meni se ipak više dopada prvi način tj. funkcija IF.

Ostale greške u Excelu i kako ih se rešiti

  • ########  Izračunata vrednost ne može da se smesti u ćeliju. Proširite ćeliju.
  • #VALUE!  Najčešće se povezuje sa pogrešnim tipom podatka. Npr. slova ne možete da koristite u formuli.
  • #NAME?  Uglavnom sintaksna greška. Npr. uneli ste IFERRORR umesto IFERROR.
  • #REF!  Neka adresa ćelije je obrisana. Najčešće se dešava kada brišete kolone koje su potrebne.
  • #NUM!  Dešava se kada nepravilno unesete neku numeričku vrednost.
  • #NULL!  Nastaje kada pogrešno definišete oblasti podataka u formulama i funkcijama.
  • #N/A Vrednost koja je potrebna nekoj formuli ili funkciji nije pronađena.

Većina od ovih grešaka se ispravlja jednostavnom izmenom sintakse ili tipa podatka. Međutim greška #N/A zahteva primenu funkcije ISERROR u kombinaciji sa funkcijom IF. Ukoliko vas ovo zanima, preuzmite datoteku sa linka lookup funkcija i pogledajte radni list Podaci-R. Poenta zadatka je da u kolonu A ukucate broj pošte, a da funkcija LOOKUP (kolona B) i VLOOKUP (kolona C) pronađe koje je to naselje. Ako pogrešno unesete broj pošte, LOOKUP pronalazi približnu vrednost, a VLOOKUP prijavljuje grešku.  Rešenje je kao na slici dole.

Greška-N/A

Jun 06

Zadatak za ocenu – Internet

Zadatak za ocenu – Internet

Zadatak predstavlja sistematizaciju gradiva i zamišljen je tako da učenici mogu da ga urade i kući. Ograničenje samo treba da bude rok za slanje e-maila profesoru, a zbog timskog rada između učenika. Učenici, koji pošalju e-mail van zadatog roka, treba da dobiju nižu ocenu i da ovo shvate kao lekciju iz upravljanja vremenom.

Ciljevi vežbe. Pretraživanje interneta. Cirkularno slanje e-pošte. Timski rad. Organizovanje atačmenta. Arhiviranje podataka. Upravljanje vremenom.

Internet-servisi

  1. Pomoću Print Screen tastera napravite sliku vešeg adresara, tako da se vide kontakti iz grupe Odeljenje na webmeilu (e-mail adresar je urađen prethodnog časa). Ovu sliku snimiti kao jpg.
  2. Iskopirajte sledeća pitanja u vordovoj datoteci, odgovorite na ista, i snimiti kao docx,:
    1. Skraćenica ADSL je od sledećih reči: ___________________________
    2. Opišite razliku između ADSL i DSL?
    3. Pronađite sajt koji meri brzinu vašeg internet saobraćaja i konvertujte je u MBps. (Download=__________; Upload=__________ )
    4. Pronađite sajt koji će vam “reći” koja je IP adresa vašeg računara na internetu. Unesite je ovde ____________________.
    5. Na šta se odnose oznake COM, EDU, MIL, ORG, GOV?
  3. Preuzmite sliku gore iz ovog posta i sačuvajte je u vaš folder kao Servisi interneta.jpg.
  4. Po dogovoru, svako od učenika treba da na internetu pronađe desetak rečanica o jednom od sledećih termina: Hosting, Domen, Gateway, URL, HTML, RSS, Ruter, Hyperlink, Autoresponder, CAPTCHA, Thumbnails, Spam, Fishing, 3G-UMTS, HSPA+, da iskopira tekst u vordu, i da napravi pojedinačan fajl čije ime treba da bude kao termin koji opisuje.
  5. Ovaj fajl (o terminu) treba da pošaljete cirkularno svim ostalim učenicima iz grupe.
  6. Kada dobijete datoteke od svih učenika, iskopirajte sve termine u jednu datoteku i nazovite je Rečnik pojmova.docx.
  7. Sve gore pomenute datoteke spakujte u jednu rar datoteku i pošaljite profesoru na e-mail. Naslov poruke (Subject-tema) treba da bude Sistematizacija gradiva – Ime i Prezime.

Timski-rad

Obzirom da se zadatak radi kući kao domaći zadatak, podrazumeva se usmena provera na času, kao i uvid u webmail nalog (Inbox i Outbox).

Sličan zadatak možete da pogledate i na linku ovde.

Photos: pixabay.com

Jun 01

Zašto treba da imate e-mail adresar

Zašto treba da imate e-mail adresar

Ovaj post je povezan sa gradivom iz I razreda i odnosi se na modul o internetu i komunikaciji. Cilj je da učenici kreiraju sopstveni e-mail nalog (ukoliko ga nemaju), da nauče kako se pravilno šalju i primaju poruke sa prilozima (attachments), kako da organizuju i sačuvaju preuzete priloge,  kako da pošalju cirkularnu poruku, i na kraju, da upravljaju kontaktima. Posle par teorijskih napomena,  sledi zadatk.

Elektronska pošta (e-mail)

Elektronska pošta je servis na internetu koji omogućava slanje i primanje poruka. Poruke mogu biti čisto tekstualne ili pak sa različitim sadržajima. Učenici nemaju naviku da koriste ovaj servis  jer im je mnogo lakša komunikacija preko društvenih mreža (Messinger, Viber, …). Međutim, u poslovnom svetu elektronska pošta je i te kako zastupljena i predstavlja važan segment u svakodnevnim aktivnostima.

Nalog za elektronsku poštu možete da kreirate preko Gmail-a, Yahoo-a, Hotmail-a i još drugih besplatnih servisa. Uz to, od većine servisa, dobijate i ogroman prostor za skladištenje podataka, pozadinsko filtriranje neželjene pošte (Spam) i mogućnost korišćenja računarstva u oblacima (Cloud Computing).

Evo i situacije koju često srećem kada sa učenicima obrađujem ovu temu:

  • većina učenika ima e-mail nalog zbog fejsbuka ali ga retko koriste ili ga uopšte ne koriste;
  • upravo zbog ovoga, oko 50% učenika ne zna lozinku za logovanje na sistem.

Moj predlog je da svi naprave nov nalog, koji će da im bude razdvojen od društvenih mreža i da služi samo za nastavu. Evo i zadatka.

Zadatak 1. Svako treba da napravi nov nalog za e-mail. Odmah nakon verifikacije, učenik na tabli ispisuje svoju adresu, a takođe i kod mene u eksel datoteci. Dalje, svi kreiraju grupu “Odeljenje” u okviru kontakata, i sa table unose ostale adrese. Tako prođe dvočas.

e-mail-gmail

Još nešto o kreiranju e-mail naloga

Kada birate korisničko ime (user name), potrudite se da ono ima neku asocijaciju na vas ili vašu firmu. Ovo kažem zato što na Gmail-u, koji je jedan od najpopularnijih servisa ove vrste, stvarno treba da se potrudite kako bi pronašli adekvatno korisničko ime koje je slobodno. Možete da koristite i slova i brojeve. Da bi odvojili reči, nemojte da koristite razmak, već tačku ili donju crticu.

Lozinka (passvord) treba da bude složena, što podrazumeva korišćenje velikih i malih slova u kombinaciji sa brojevima. Nije dobro da vam lozinka bude nečije ime, datum rođenja, registarski broj na automobilu i druge slične reči koje se lako pamte. Zbog sigurnosti, nije loše da negde zapišete lozinku kako je ne bi zaboravili, a takođe preporuka je i da se lozinka menja jednom mesečno.

Pojedini servisi, kao što je Gmail, će vam tražiti broj mobilnog telefona, kako bi vam poslali kod za verifikaciju naloga. Na ovj način se proverava da li ste ljudsko biće ili robot tj. virus koji kreira bespotrebne naloge i time “guši” saobraćaj i servere. Drugi način da dokažete da niste robot je CAPTCHA (Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart) i podrazumeva da otkucate ono što vidite na slici.

Zašto treba da imate e-mail adresar

  • Sve adrese su samo vaše, a ne Google-ove i Facebook-ove, tako da ljude možete kontaktirati kad god poželite.
  • Može da vam pomogne ako tražite zaposlenje ili ste ostali bez posla, tako što će te da se obratite prijateljima ili poslovnim partnerima.
  • E-mail marketing je jedan od najeftinijih vidova reklamiranja. Nema poštarine, nema provizije za agencije. Treba vam samo e-mail adresar, i koristan sadržaj.
  • Preko sajta, vi možete da prodajete proizvode ili usluge, ali da bi izgradili odnos poverenja, budući klijenti žele “intimniji” odnos, gde mogu direktno da vam postave pitanje.

upotreba-e-mail-adresara

Slanje i prijem pošte

Kada nekome šaljete e-mail, pored adrese navedite i naslov (subject) o čemu pišete, jer zaposleni ljudi, koji dnevno dobijaju puno meilova, po automatizmu bišu poruke bez naslova ili ih pak ostave za kasnije tako da može da se promakne i neka poruka na koju hitno treba odgovoriti.

Poruku treba da započnete pozdravom tipa Poštovani, Dragi, Cenjeni, … i da je završite potpisom, koji može da se generiše i automatski.

nova-e-poruka

Ako e-mail šeljete samo jednoj osobi, dovoljno je da njenu adresu upišete u polje”Kome” (To). Međutim, čest je slučaj da istu e-poštu treba da pošaljete na više adresa, tako da nema smisla da šaljete jednoj po jednoj osobi, već svima odjednom. Ovakav način  se zove cirkularno slanje pošte. Adrese se u ovom slučaju unose u polja “Kopija” (CC – Carbon Copy (indigo kopija)) ili “Skrivena kopija” (BCC – Blind Carbon Copy (slepa indigo kopija)). Ukoliko želite da primaoci ne znaju ko je sve dobio poštu, treba da koristite skrivenu kopiju. U suprotnom će svi znati ko je sve npr. pozvan na sastanak.

U telu poruke kratko i jasno treba da napišete sadržaj poruke ili da naglasite da je sve u prlogu koji šaljete. Prilog (attachment) može da bude bilo koja datoteka, jedna ili više, a ubacuje se pomoću komande na kojoj je sličica spajalice. U slučaju da želite da pošaljete folder sa npr. više fotografija, isti treba da “spakujete” kao zip ili rar datoteku.

Na kraju, ako vam je nešto bitno, zatražite od primaoca da vam potvrdi prijem e-pošte. Ako je još i hitno, pozovite primaoca telefonom i zamolite da proveri e-poštu. Isto važi i kada vi dobijete e-poštu. Potrbno je da odgovorite na vreme (npr. 24h) ili da obavestite pošiljaoca da ste trenutno zauzeti i da će te odgovoriti kasnije.

Sigurnost e-pošte

Izbegavajte da preko e-pošte šaljete poverljive podatke kao što su brojevi kreditnih kartica, lozinke i slično. Ukoliko vam npr. banka preko e-pošte traži da pošaljete ovakve podatke, to nije stvarno banka već se neko lažno predstavlja i pokušava da vas odvede na lažnu internet stranicu i ukrade vam lične podatke. Ova pojava se naziva pecanje ili “fišing” (Phishing).

Pored ovoga, tu je i neželjena pošta (Spam), različiti oblici zastrašivanja, maliciozni prilozi u e-pošti, …Više o ovome možete da pročitate na linku http://kliknibezbedno.rs/sr/en/bezbedan-email.1.228.html a ako vam je već zaražen računar, pročitajte tekst http://poslovnainformatika.rs/zarazen-racunar-moj-recept-za-borbu/

Zadatak 2. Ako ste završili prvi zadatak, preuzmite sa fejsbuka vašu sliku i pošaljite je cirkularno svima iz grupe “Odeljenje”. S druge strane, slike koje dobijete od ostalih spakujte u jedan folder, arhivirajte ga kao rar datoteku, i pošaljite profesoru na e-mail.

ZADATAK ZA OCENU iz oblasti interneta.

May 26

Excel za početnike

Excel za početnike


Poznavanje Excela je danas sasvim normalna stvar u celom svetu. Poslovi, koji su nekada trajali celu nedelju, danas se pomoću Excela rade za desetak minuta. Mogućnosti su ogromne, od praćenja kućnog budžeta,  pa sve do  najsloženijih korporacijskih zahteva tipa, planiranje aktivnosti i budžeta, praćenje planova i finansijskih rezultata,  donošenje različitih vrsta prognoza i odluka.

Excel-za-početnike

Linkovi na naslovima dole, vode na lekcije koje su urađene prema planu i programu za I razred srednjih stručnih škola i predstavljaju osnovni kurs Excela. Srednjoškolci ovaj program savladaju za 6 dvočasa. Možete i Vi.

Excel za početnike I

Ovo je početak od nule. Sama organizacija radne sveske je zamišljena kao registrator, a to znači da možete da dodajete nove listove, da im menjate redosled, izbacite tj. brišete ili pak kopirate. Upravo zbog toga je Excel i zgodan.

  • Organizacija radne sveske
  • Unos podataka u  tabelu
  • Selektovanje ćelija
  • Tipovi podataka
  • Rad sa kolonama i vrstama

Excel za početnike II

Ova lekcija je nastavak nadogradnje osnovnih znanja iz Excela. Tu pre svega spadaju formule i funkcije. Kada prođete kroz ovu lekciju, shvatićete zašto je za svakodnevni rada u kancelariji neophodan rad sa tabelama.

  • Komentari u ćelijama
  • Formule u Excelu
  • Rad sa procentima
  • Apsolutno adresiranje ćelija
  • Funkcije u Excelu

Excel za početnike III

U ovom delu je opisan osnovni nivo manipulacije sa podacima, što podrazumeva sortiranje i filtriranje podataka, grafičko predstavljanje podataka i štampanje dokumenata.

  • “Zamrzavanje” zaglavlja tabele
  • Sortiranje i filtriranje podataka
  • Grafikoni u Excelu
  • Štampanje dokumenata

Rad-sa-procentima

Apr 26

Zadatak za ocenu – Access – IV tr.

Zadatak za ocenu – Access – IV tr.

Potrebna datoteka-baza za rad je Ocena4mag.

Da bi uradili ovaj zadatak za ocenu, potrebno je da obnovite sledeće lekcije: Forme u Accessu, Forma sa kombo-boksom, Forma sa podformom i Komandna tabla.

Forme u Accessu

I zadatak – 25 poena

Odredite maloprodajne cene za sve artikle sa fakture na slici dole, tako što će te na osnovnu cenu skinuti rabat od 26%, dodati razliku u ceni 25% i porez od 20%. (Primer za prvu stavku, gde je dobijena MPCena do 3599 dinara, a preko sledeće formule MPCena=3242*0,74*1,25*1,2). (5p)

Napravite formu “Evidencija robe” povezanu sa tabelom Roba (5p). Na formi isključite mogućnost brisanja slogova (5). Pomoću ove forme proverite da li su svi artikli (šifre) sa slike dole unešeni u tabelu Roba. Ukoliko neki proizvod nije unešen u tabelu, unesite ga vi (5). Takođe, promenite naziv robe i MPcenu za sve proizvode (5p).

Forme-u-Accessu-knjiženje

II zadatak – 20 poena

Napravite formu “Knjiženje UN” sa podformom (tabele Ulazninalog i Stavkeun), i proknjižite fakturu dobavljača sa šifrom 3, sa slike gore. Roba je stigla u magacin sa šifrom 4, dana 26.04.2016.  Šifra robe, kao i svi ostali podaci su na slici (naziv robe, nabavna cena,..). U komentaru neka stoji vaše ime i prezime (10p).

Izmenite vrednosti kriterijuma u upitu Kalkulacija, tako da taj upit vrši proveru ove fakture (npr. nabavna vrednost treba da bude ista kao na slici) (10p).

III zadatak – 25 poena

Kada neko u nekoj firmi dobije ili da otkaz, na njegovo mesto dolazi druga osoba. Ove promene treba da se ažuriraju u bazi. Napravite formu “Kontakti”, na osnovu tabele Dobavljači (sa svim poljima). Umesto tekst-boksa za šifru dobavljača, ubacite kombo-boks i podesite ga tako da na osnuvu ukucane šifre, pronalazi i popunjava ostala polja o dobavljaču (5p). Pored ovoga, uskladite i dimenzije kombo-boksa sa ostalim poljima (širina, visina, leva pozicija, font,…) (5p).

Podesite još i:

  1. kada pokrenete formu, fokus treba da bude na polju za šifru dobavljača (5p),
  2. kada unesete šifru dobavljača i pritisnete enter, fokus treba da se „preseli“ na polje za kontakt (5p),
  3. ostalim poljima onemogućite pristup (5p).

IV zadatak – 30 poena

Napravite formu „Komandna tabla“ na kojoj će kao naslov pisati Nabavka robe. U donjem delu forme,  postavite komandno dugme za izlaz kao na slici (5p). Isključite navigacionu dugmad i dugmad za minimizirForme-u-Accessu-Komandna-tablaanje i maksimiziranje prozora (10p).

Na levoj strani postavite tri komandna dugmeta, jedno ispod drugog, sa ravnomernim međusobnim rastojanjem. Jedno dugme otvara formu Evidencija robe. Drugo dugme treba da otvara formu Knjiženje UN. Treće dugme treba da otvara formu Kontakti. (5p)

Na desnoj strani, u drugoj koloni, postavite još tri komandna dugmeta koja su “paralelna” dugmadima na levoj strani. Jedno treba da otvara upit Kalkulacija, drugo izveštaj Etikete, a treće izveštaj Dnevna prodaja X. (5p)

Parametri za komandnu dugmad: širina – 3cm; visina 0,7cm; leva pozicija za dugmad u levoj koloni – 1cm; leva pozicija za dugmad u desnoj koloni – 5cm; (5p).