↑ Return to ELEKTRONSKO POSLOVANJE

PISANJE POSTOVA

Pisanje postova

Prvo i najvažnije pravilo za pisanje postova je, da vodite računa o tome da to neko treba da pročita. Dalje, važno je kome se obraćate, kog tipa je vaš blog odnosno koje teme obrađujete, i na kraju koja je vaša motivacija. U prethodnom delu je opisano podešavanje WordPress-a, pa ako krećete od nule, savetujem vam da ga pročitate.

Jedno od “modernih” pravila za pisanje postova je CONTENT IS KING ili u prevodu sadržaj je kralj. To znači da tekstovi treba da budu kvalitetni. E sad, da li to znači da tekstovi treba da budu opširni? Ukoliko je potrebno objašnjenje, ja mislim da DA. Sa druge strane, “gura” se priča da tekstovi treba da budu što kraći jer se pažnja korisnika na internetu svela na par sekundi, a sve zbog skrolovanja na društvenim mrežama.

Pogledajte kratak video u nastavku, i moći će te sami da zaključite kako se ljudi ponašaju dok čitaju tekstove na internetu. Uređaj prati vaš pogled …

[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=bW_zDILeevY[/embedyt]

Možda ovaj video nije reprezentativan za sve, ali za tinejdžere sigurno jeste. Moje mišljenje je da, ako nekoga “pogodite” vašom pričom, taj će sigorno pročitati ceo vaš tekst, ma koliko je obiman.

Pored dobre priče, za pisanje postova su važni i drugi elementi: naslov i podnaslovi; ilustracije (fotografija i video), linkovi ka srodnim sadržajima, a ponekad i citati sa drugih sajtova.

Naslov i podnaslovi

Naslov treba da bude provokativan. Koristite ključne reči, uzbudljive prideve, tvrdnje. Možda nešto da obećate?

Ako ste pogledali video gore, sigurno ste shvatili da je naslov veoma važan. I još nešto, nije dovoljan samo glavni naslov, već je potrebno da imate i podnaslove. Ovo je zbog toga što ljudi ne čitaju ceo tekst. Oni ga praktično skeniraju. Čitaju se prvih par rečenica iza glavnog naslova, pa zatim se traži podnaslov, pa ponovo prva rečenica i td. Tu se odlučuje da li se tekst čita dalje. TO ZNAČI DA SVE VAŽNE ČINJENICE TREBA DA STAVITE ODMAH IZA NASLOVA. Nema više uvod, razrada, zaključak.

http://www.istokpavlovic.com/blog/kako-da-napisete-zanimljiv-naslov-ali-stvarno/

Još nešto. Naslov i podnaslovi su važni i za SEO optimizaciju. Za Google-ov algoritam pretrage je veoma važno da koristite naslov i podnaslove jer se time smatra da je tekst “vredniji”odnosno da imate šta da kažete. Poželjno je da se koriste naslovi bar do dubine 2, tj. H1 i H2. Za obimnije tekstove u HTML-u možete koristiti Heading tagove od H1 do H6, o čemu će biti više reči u narednom postu.

Na kraju, ako ste nešto obećali u naslovu, ispunite. Ako ste obećali smeh do suza, neka tako i bude. Ako ste najavili da će neko naučiti nešto više na temu pisanje postova, neka tako i bude. Nemojte da varate, jer će vas za plasiranje poluistina kroz naslov, kazniti i Google i vaši čitaoci.

Kreiranje posta i strane

Kada imate pripremljen materijal za post (npr. snimljen u wordu), isti kreirate kao na slici dole. Kliknete na Post/Add New, napišete naslov posta, Copy/Paste iz Worda u post, odredite u koju kategoriju će te da “smestite” post i na kraju klik na dugme Publish. Jedan post možete (i ne morate) da ubacite i u nekoliko kategorija. Svakako, svi postovi se hronološki prikazuju u meniju Blog. Kategorije su posebno potrebne posle određenog vremena, tj. kada na blogu objavite puno postova.

Kreiranje posta na blogu

Da bi videli razliku u kreiranju strane i posta, ja sam ovaj tekst koji čitate objavio kao stranu, a na sajtu odeljenja X kao post. Postupak je sličan, s tom razlikom da se za stranu formira padajući meni. Potrebno je da odredite ko je “roditelj” i redosled u padajućem meniju.

Kreiranje stranice na blogu

Ukoliko post još uvek nije spreman za javno prikazivanje ili …

Kada niste sigurni da li je post spreman za javno prikazivanje ili želite da ga pokažete samo određenim ljudima, isti možete da zaštitite šifrom. U modu Edit Post, na desnoj strani je podmeni Publish. Odaberete svojstvo Visibility/Password protected i unesete šifru. Kasnije, post ponovo možete da proglasite javnim izborom opcije Public.

Zaključavanje posta

Ubacivanje linkova u tekst

Dok pripremate neki post, sigurno proveravate na internetu kako je neko drugi obradio temu o kojoj vi želite da pišete. Ponekada će te da naiđete na tekst koji je lošiji od vašeg, ali isto tako će te naići na neki izvanredan tekst koji je npr. opširniji  ili obrađuje istu temu ali na drugi način. U ovom slučaju, poželjno je da stavite link ka kvalitetnom postu. Time vaši čitaoci stiču utisak da ste informisani, i na taj način stičete poverenje kod njih.

Primer za eksterni link je gore i vodi vas na sajt Istoka Pavlovića tj. ka tekstu “Kako da napišete zanimljiv naslov ali stvarno”. Znači, ja sam napisao par rečenica o naslovu i podnaslovima, a za detaljnije uputstvo mojim čitaocima dao link ka drugom tekstu.

Ono što je važno kod upotrebe spoljšnjih (eksternih) linkova, je da primenite opciju Open link in a new tab jer će u suprotnom čitaoci automatski napustiti vaš sajt.

Ubacivanje linkova na post

Pored eksternih linkova, važni su i unutrašnji (interni). Interni linkovi vode čitaoce na stranice u okviru vašeg sajta. Ovo je potrebno iz prostog razloga jer ne možete “sve znanje” da stavite na jednu stranicu ili post. Poneki tekstovi se nadovezuju jedan na drugi, pa je dobro da ukažete čitaocima na prethodni materijal ili na materijal koji ih čeka u narednom postu.

Evo i primera. Ako neko dođe direktno na ovu stranu (preko Google pretrage ili preko FB stranice), na samom početku teksta dobija obaveštenje (interni link) da ovoj lekciji prethodi podešavanje WordPress-a. Isto tako, za pisanje postova (a to je vaš “javni nastup”) smatram da treba da pročitate post o društvenim mrežama i internet marketingu, pa evo još jednog linka. http://poslovnainformatika.rs/zasto-treba-koristiti-drustvene-mreze-i-internet-marketing/

Ubacivanje slika i video materijala u post

Pored dobrog sadržaja, dobra ilustracija je prava stvar. Nemojte da ubacujete slike koje ne opisuju temu o kojoj pišete. Ako ne pronađete adekvatnu sliku odmah, “kopajte” dalje. Slike možete i sami da “pravite”, a možete da koristite i besplatne slike sa interneta. Postoje puno sajtova koji vam dozvoljavaju da koristite slike, čak i u komercijalne svrhe.  Dovoljno je samo da ispod slike ili teksta stavite link ka sajtu sa koga je ista preuzeta (za neke i ne mora). Primer jednog takvog sajta je https://pixabay.com/. (Na kraju posta http://poslovnainformatika.rs/multimedija/obrada-slika-i/ su dodatna objašnjenja o autorskim pravima i linkovi ka srodnim sadržajima.)

Sliku ubacujete klikom na Add Media. Dalje, ukoliko vam je slika na disku, što je najčešće, idete na Upload Files / Select Files. Izaberete sliku, pa Insert into post. Poželjno je da popunite polje Alt Text jer ono ukazuje pretraživačima šta slika opisuje. Nije loše da taj opis bude ključna reč. U suprotnom, pretraživač će sliku videti kao prazninu.

Ubacivanje slike u post

Kada selektujete sliku, dobijate dodatne mogućnosti za podešavanja koja se odnose na ravnanje, prelom sa tekstom i na dimenzije.

Podešavanje dimenzija slike

Klikom na Edit, možete da promenite način prikazivanja slike u postu tj. njene dimenzije. Ovo je posebno važno za velike slike gde ne možete ništa da odbacite. Zato, na Size/Custom Size smanjite dimenzije, a na Link To izaberete Media File. Time se postiže da se slika uveća kada neko klikne na nju.

Ubacivanje video materijala je još lakše. U WordPress-u je ugrađen dodatak za prikazivanje videa u postu. Dovoljno je da na YouTube pronađete video, i da iskopirate njegovu adresu na mestu u tekstu gde želite da se isti prikazuje (Copy/Paste). Primer je na početku teksta.

Nastavite sa čitanjem…

Kada odete na meni Blog ili na neku kategoriju, videćete cele postove koji se hronološki ređaju jedan iza drugog. Pojedini postovi su dugački, pa vam terba puno vremena da skrolujete do narednog posta. Ako vam treba neki stariji post, tek onda ste nadrljali. Poneki čitaoci će vrlo brzo odustati od vašeg sajta.

Rešenje je da se na blogu prikazuju samo uvodni delovi posta (Excerpt) sa dugmetom Continue reading tj. “Nastavite sa čitanjem…” kao na slici dole.

Prikazivanje dela posta Excerpt

Većina tema dozvoljava da se ova opcija podesi automatski za svaki post, ali ja mislim da je bolje da autor teksta odredi gde će se javiti prekid, odnosno dugme  Continue reading. Potrebno je da postavite kursor na mestu gde želite da se tekst prekine, i kliknete na alatku Insert Read More tag.

Izvod iz posta Excerpt

Sadržaji sa drugih sajtova…

Ukoliko želite da preuzmete neki sadržaj ili deo sadržaja sa drugog sajta, obavezno je da navedete link ka tom sajtu. Da bih vam pokazao, preneću vam jedan deo intervijua sa Robertom Čobanom na sajtu novaenergija.net, a koji se odnosi na pokretanje sopstvenog biznisa. Ovo mi je delovalo simpatično jer može da se poveže sa našom pričom tj. kada je vreme da počnem da pišem na sopstvenom blogu.

Preuzeto sa: http://www.novaenergija.net/robert-coban-odakle-dolazimo-i-gde-smo-se-uputili-u-2016/

Na pitanje “Da li je povoljna klima za pokretanje sopstvenog biznisa?”, on je odgovorio:

“Nikad neće biti povoljna klima. Kada smo mi započinjali biznis (iako nismo bili ni svesni gde to vodi), to je bilo u proleće 1992. godine, počinjala je hipernflacija, besneo je rat u Bosni… Kasnije su bili drugi ratovi, bombardovanja, ubistvo premijera, paljenje stranih ambasada, globalna ekonomska kriza. Nikad nije povoljna klima i ako se na nju čeka, ostaćete u kladionici sa tiketom na stolu, u kafiću sa plastičnom kašičicom u zubima ili pivom u ruci ispred samoposluge i probuditi se jednog dana kao 50-godišnji luzer koji je čekao povoljnu klimu koja nikad nije došla. Znam da to nije lako i da nije isto sada u surovom korporativnom kapitalizmu i onda 1992. kada smo mi počinjali i kada se stari svet raspadao, ali bez inicijative, rada i rizikovanja – finale iz predhodne rečenice je neminovno!”

“Like” za kraj…

Dugmad za Like i Share su uglavnom na kraju posta. Ako ste nekog zainteresovali da pročita ceo vaš tekst i dođe do kraja, to treba da iskoristite. Napravite efektan završetak posta sa npr. nekom porukom ili savetom, i dok je još “vruće” zamilote čitaoce za Like i Share.  (Da bi nešto dobili, morate da tražite?)

Ovo je rizičan potez, ali hajde da probamo. Ako vam se sviđa ovo uputstvo, kliknite na Like.