Return to ELEKTRONSKO POSLOVANJE

PORTALI

Portali

Web portali su u stvari stranice na internetu koje omogućavaju pristup različitim informacijama iz više izvora. Pored informacija, tu su i aplikacije, forumi, igrice i druge zanimljivosti koje su zajedničke većem broju korisnika. Cilj je da se dovede što veći broj korisnika odnosno da portal postane nečija naslovna starana (homepage). Koliko se daleko ide, pokazuje primer Amazona koji je na svom portalu uveo “cenkanje” tj. “Make an Offer” kge kupci, za pojedine artikle, mogu da ponude svoju nižu cenu koju su spremni da plate.

portali

Portale mogu da kreiraju države, ministarstva, fakulteti, škole, komercijalne ili sportske organizacije, pa čak i pojedinci.

Portale možemo podeliti na:

  • Horizontalni Web portali
  • Vertikalni Web portali
  • Korporativni Web portali

Horizontalni Web portali su prvi nastali i na njih se najčešće pomisli kada se pomene reč portal. To su stranice sa puno informacija, vesti i zanimljivosti koje pokrivaju više oblasti, i kao takve, privlače široke narodne mase.

Vertikalni Web portali ili vortali su fokusirani na jednu oblast. To može biti sport, ekonomija, računari,… Iako su ovo specijalizovani portali, spektar sadržaja je jako širok. Ovde se okupljaju ljudi koje zanima ta oblast, bez obzira da li su profesionalci ili su tu iz hobija. Ovakvi portali im omogućavaju razmenu ideja, savete stručnjaka,  komunikaciju, najavu događaja, kao i najnovije informacije iz te oblasti.

Korporativni Web portali su nastali u cilju da zamene intranet rešenja velikim firmama. Ovim se poboljšava komunikacija među zaposlenima, rad na zajedničkim projektima, unapređenje efikasnosti i smanjenje troškova prilikom razmene informacija. Tu su baze podataka, liste zadataka, procedure u poslovanju i kontroling. Ovakav način rada među zaposlenima, stvara kod njih osećaj pripadnosti i lojalnosti, što s druge strane znači da se povećava nivo zadovoljstva zaposlenih a sa tim i povećanje produktivnosti.

Sa ubrzanim razvojem elektronskog poslovanja, došlo je do formiranja B2B portala. U početku, cilj firmi je bio da se smanje troškovi nabavke i razmene dokumentacije partnerskih firmi i eventualno da se privuku kupci na sajt firme. Kasnije su se otvorile nove mogućnosti, tako da sada imamo niz usluga i servisa koji se izvršavaju u realnom vremenu, što je bitno za sve učesnike u lancu nabavke i prodaje robe i usluga.

B2B portali – primeri

Jedan od primera B2B portala je PC Centar. Korišćenje ovog portala ne zahteva dodatni softver i hardver, tako da su troškovi poslovanja svedeni na minimum. Ovo je jedan od najvećih prodavaca računarske opreme u Srbiji, gde se preko portala napravi preko 20.000 porudžbenica godišnje, sa više od 3.000 proizvoda na lageru i preko 500 komintenata koji koriste portal http://www.pccentar.com/b2b

Pregled mogućnosti ovog portala:

  • Kartica kupca (trenutni saldo, odobren kredit po ugovoru, odobrena valuta, preostali kredit, ugovoreni cenovnik, lista narednih dospeća)
  • Podešavanja za kupca (izmena podataka i lozinke za pristup, kupci koji nemaju nalog mogu popuniti zahtev za registraciju sa svim potrebnim podacima, direktno na portalu)
  • Istorija (pregled transakcija (kao kupac i kao dobavljač), pregled narudžbenica sa statusom narudžbenice, izvoz transakcija u Excel formatu, posebno pripremljene strane za štampu)
  • Lager lista (pregled lager liste sa količinama, opisi artikala, prikaz sadržaja sastavnice, filtriranje po klasifikaciji/proizvođaču, pretraživanje po nazivu delu naziva ili šifri, odvojeni prikaz više skladišta, odvojeni prikaz cena, prikaz PDV-a za svaki artikal, podesiva valuta u kojoj se cenovnik prikazuje, izvoz cenovnika u Excel formatu)
  • Narudžbenica (podesiva forma narudžbenice, prikaz rabata odvojeno ili uračunatog u cenu, odabir načina isporuke, odabir mesta za isporuku, mogućnost upisa dodatne napomene na narudžbenici, poseban prikaz za štampu)
  • Ostalo (najava uvoza i nove robe na lageru, raspored transporta, akcijska prodaja/specijalne ponude, anketa, mogućnost dodavanja informativnih strana, vesti, kontakt informacija)b2b
  • Ažuriranje sadržaja (celokupan sadržaj portala koji nije vezan za podatke iz baze Pantheon-a ažurira se pomoću Windows aplikacije koja se isporučuje uz B2B portal)

Drugi primer je portal B2B online https://b2bonline.rs/sr. Evo šta oni nude:

Prikupili smo ogroman broj različitih pouzdanih informacija, uključujući kompletne poslovne profile za preko 800.000 kompanija, i preko 1 milion direktora, sa ciljem da nam svima omogućimo donošenje kvalitetnijih / uspešnijih odluka i to ne samo prema onima sa kojima već sarađujete već i prema onima sa kojima želite da sarađujete.

  • Proverite kreditnu mogućnost svojih potencijalnih partnera
  • Saznajte sa kime pričate i o njihovom rukovodećem iskustvu u drugim kompanijama
  • Pronađite nove poslovne partnere uz pomoć napredne pretrage
  • Proverite ko su trenutni i prethodni vlasnici kompanije, kao i ko je ultimativni vlasnik
  • Obezbedite svoje poslovanje uvidom u završne račune i finansijske pokazatelje vaših partnera
  • Kroz grafikon finansija i finansijska poređenja napravite svoje analize i steknite uvid u odnose finansijskih pokazatelja unutar kompanije i u odnosu na druge firme

U nastavku, podeliti učenike u parove, gde svaki od parova treba da poseti po jedan portal dat u nastavku teksta. Nakon desetak minuta, svaki par treba da ukratko izloži šta je sve od sadržaja prisutno na posećenom portalu, sa posebnim osvrtom na prednosti i nedostatke.

Vrste portala

  • Državni i regionalni portali (Promocija države, razne vrste servisa i usluga, vesti, vremenska prognoza, mape naselja…) Primer:  www.srbija.gov.rs
  • Ekološki portali (Najčešće se bave zaštitom životne sredine.) Primer: www.zelenenovine.wordpress.com
  • Obrazovni portali (Pružaju puno informacija vezanih za dalje obrazovanje i usavršavanje, kako za učenike tako i za nastavnike. Tu su i elektronske enciklopedije, atlasi i knjige.) Primer: www.klikdoznanja.edu.rs
  • Web TV portali (Sa razvojem digitalne i internet televizije javljaju se nove mogućnosti ne samo za zabavu već i za obrazovanje.) Primer: www.tvportal.rs
  • Kladioničarski portali (Kladionice su veoma popularne kod mladih. Karakteristično je da se kladioničari hvale kada dobiju premiju, a kada izgube, nema ih nigde. Niko nije “procvetao” od kladionice. Zato neću da stavim ni jedan link.)
  • Sportski portali (Sadrže informacije iz raznih oblasti sporta, sa tabelama rezultata…) Primer: www.srbijasport.net
  • Portali za On-line kupovinu (Prate aktuelne akcije više ponuđača, nude mogućnost upoređivanje cena i poručivanje.) Primeri: www.kudaukupovinu.rs ili www.eponuda.com

 

Komentariši

Your email address will not be published.

Ova web stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.