Zašto treba da imate e-mail adresar

Zašto treba da imate e-mail adresar

Ovaj post je povezan sa gradivom iz I razreda i odnosi se na modul o internetu i komunikaciji. Cilj je da učenici kreiraju sopstveni e-mail nalog (ukoliko ga nemaju), da nauče kako se pravilno šalju i primaju poruke sa prilozima (attachments), kako da organizuju i sačuvaju preuzete priloge,  kako da pošalju cirkularnu poruku, i na kraju, da upravljaju kontaktima. Posle par teorijskih napomena,  sledi zadatk.

Elektronska pošta (e-mail)

Elektronska pošta je servis na internetu koji omogućava slanje i primanje poruka. Poruke mogu biti čisto tekstualne ili pak sa različitim sadržajima. Učenici nemaju naviku da koriste ovaj servis  jer im je mnogo lakša komunikacija preko društvenih mreža (Messinger, Viber, …). Međutim, u poslovnom svetu elektronska pošta je i te kako zastupljena i predstavlja važan segment u svakodnevnim aktivnostima.

Nalog za elektronsku poštu možete da kreirate preko Gmail-a, Yahoo-a, Hotmail-a i još drugih besplatnih servisa. Uz to, od većine servisa, dobijate i ogroman prostor za skladištenje podataka, pozadinsko filtriranje neželjene pošte (Spam) i mogućnost korišćenja računarstva u oblacima (Cloud Computing).

Evo i situacije koju često srećem kada sa učenicima obrađujem ovu temu:

  • većina učenika ima e-mail nalog zbog fejsbuka ali ga retko koriste ili ga uopšte ne koriste;
  • upravo zbog ovoga, oko 50% učenika ne zna lozinku za logovanje na sistem.

Moj predlog je da svi naprave nov nalog, koji će da im bude razdvojen od društvenih mreža i da služi samo za nastavu. Evo i zadatka.

Zadatak 1. Svako treba da napravi nov nalog za e-mail. Odmah nakon verifikacije, učenik na tabli ispisuje svoju adresu, a takođe i kod mene u eksel datoteci. Dalje, svi kreiraju grupu “Odeljenje” u okviru kontakata, i sa table unose ostale adrese. Tako prođe dvočas.

e-mail-gmail

Još nešto o kreiranju e-mail naloga

Kada birate korisničko ime (user name), potrudite se da ono ima neku asocijaciju na vas ili vašu firmu. Ovo kažem zato što na Gmail-u, koji je jedan od najpopularnijih servisa ove vrste, stvarno treba da se potrudite kako bi pronašli adekvatno korisničko ime koje je slobodno. Možete da koristite i slova i brojeve. Da bi odvojili reči, nemojte da koristite razmak, već tačku ili donju crticu.

Lozinka (passvord) treba da bude složena, što podrazumeva korišćenje velikih i malih slova u kombinaciji sa brojevima. Nije dobro da vam lozinka bude nečije ime, datum rođenja, registarski broj na automobilu i druge slične reči koje se lako pamte. Zbog sigurnosti, nije loše da negde zapišete lozinku kako je ne bi zaboravili, a takođe preporuka je i da se lozinka menja jednom mesečno.

Pojedini servisi, kao što je Gmail, će vam tražiti broj mobilnog telefona, kako bi vam poslali kod za verifikaciju naloga. Na ovj način se proverava da li ste ljudsko biće ili robot tj. virus koji kreira bespotrebne naloge i time “guši” saobraćaj i servere. Drugi način da dokažete da niste robot je CAPTCHA (Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart) i podrazumeva da otkucate ono što vidite na slici.

Zašto treba da imate e-mail adresar

  • Sve adrese su samo vaše, a ne Google-ove i Facebook-ove, tako da ljude možete kontaktirati kad god poželite.
  • Može da vam pomogne ako tražite zaposlenje ili ste ostali bez posla, tako što će te da se obratite prijateljima ili poslovnim partnerima.
  • E-mail marketing je jedan od najeftinijih vidova reklamiranja. Nema poštarine, nema provizije za agencije. Treba vam samo e-mail adresar, i koristan sadržaj.
  • Preko sajta, vi možete da prodajete proizvode ili usluge, ali da bi izgradili odnos poverenja, budući klijenti žele “intimniji” odnos, gde mogu direktno da vam postave pitanje.

upotreba-e-mail-adresara

Slanje i prijem pošte

Kada nekome šaljete e-mail, pored adrese navedite i naslov (subject) o čemu pišete, jer zaposleni ljudi, koji dnevno dobijaju puno meilova, po automatizmu bišu poruke bez naslova ili ih pak ostave za kasnije tako da može da se promakne i neka poruka na koju hitno treba odgovoriti.

Poruku treba da započnete pozdravom tipa Poštovani, Dragi, Cenjeni, … i da je završite potpisom, koji može da se generiše i automatski.

nova-e-poruka

Ako e-mail šeljete samo jednoj osobi, dovoljno je da njenu adresu upišete u polje”Kome” (To). Međutim, čest je slučaj da istu e-poštu treba da pošaljete na više adresa, tako da nema smisla da šaljete jednoj po jednoj osobi, već svima odjednom. Ovakav način  se zove cirkularno slanje pošte. Adrese se u ovom slučaju unose u polja “Kopija” (CC – Carbon Copy (indigo kopija)) ili “Skrivena kopija” (BCC – Blind Carbon Copy (slepa indigo kopija)). Ukoliko želite da primaoci ne znaju ko je sve dobio poštu, treba da koristite skrivenu kopiju. U suprotnom će svi znati ko je sve npr. pozvan na sastanak.

U telu poruke kratko i jasno treba da napišete sadržaj poruke ili da naglasite da je sve u prlogu koji šaljete. Prilog (attachment) može da bude bilo koja datoteka, jedna ili više, a ubacuje se pomoću komande na kojoj je sličica spajalice. U slučaju da želite da pošaljete folder sa npr. više fotografija, isti treba da “spakujete” kao zip ili rar datoteku.

Na kraju, ako vam je nešto bitno, zatražite od primaoca da vam potvrdi prijem e-pošte. Ako je još i hitno, pozovite primaoca telefonom i zamolite da proveri e-poštu. Isto važi i kada vi dobijete e-poštu. Potrbno je da odgovorite na vreme (npr. 24h) ili da obavestite pošiljaoca da ste trenutno zauzeti i da će te odgovoriti kasnije.

Sigurnost e-pošte

Izbegavajte da preko e-pošte šaljete poverljive podatke kao što su brojevi kreditnih kartica, lozinke i slično. Ukoliko vam npr. banka preko e-pošte traži da pošaljete ovakve podatke, to nije stvarno banka već se neko lažno predstavlja i pokušava da vas odvede na lažnu internet stranicu i ukrade vam lične podatke. Ova pojava se naziva pecanje ili “fišing” (Phishing).

Pored ovoga, tu je i neželjena pošta (Spam), različiti oblici zastrašivanja, maliciozni prilozi u e-pošti, …Više o ovome možete da pročitate na linku http://kliknibezbedno.rs/sr/en/bezbedan-email.1.228.html a ako vam je već zaražen računar, pročitajte tekst http://poslovnainformatika.rs/zarazen-racunar-moj-recept-za-borbu/

Zadatak 2. Ako ste završili prvi zadatak, preuzmite sa fejsbuka vašu sliku i pošaljite je cirkularno svima iz grupe “Odeljenje”. S druge strane, slike koje dobijete od ostalih spakujte u jedan folder, arhivirajte ga kao rar datoteku, i pošaljite profesoru na e-mail.

ZADATAK ZA OCENU iz oblasti interneta.

Excel za početnike

Excel za početnike

Poznavanje Excela je danas sasvim normalna stvar u celom svetu. Poslovi, koji su nekada trajali celu nedelju, danas se pomoću Excela rade za desetak minuta. Mogućnosti su ogromne, od praćenja kućnog budžeta,  pa sve do  najsloženijih korporacijskih zahteva tipa, planiranje aktivnosti i budžeta, praćenje planova i finansijskih rezultata,  donošenje različitih vrsta prognoza i odluka.

Excel-za-početnike

Linkovi na naslovima dole, vode na lekcije koje su urađene prema planu i programu za I razred srednjih stručnih škola i predstavljaju osnovni kurs Excela. Srednjoškolci ovaj program savladaju za 6 dvočasa. Možete i Vi.

Excel za početnike I

Ovo je početak od nule. Sama organizacija radne sveske je zamišljena kao registrator, a to znači da možete da dodajete nove listove, da im menjate redosled, izbacite tj. brišete ili pak kopirate. Upravo zbog toga je Excel i zgodan.

  • Organizacija radne sveske
  • Unos podataka u  tabelu
  • Selektovanje ćelija
  • Tipovi podataka
  • Rad sa kolonama i vrstama

Excel za početnike II

Ova lekcija je nastavak nadogradnje osnovnih znanja iz Excela. Tu pre svega spadaju formule i funkcije. Kada prođete kroz ovu lekciju, shvatićete zašto je za svakodnevni rada u kancelariji neophodan rad sa tabelama.

  • Komentari u ćelijama
  • Formule u Excelu
  • Rad sa procentima
  • Apsolutno adresiranje ćelija
  • Funkcije u Excelu

Excel za početnike III

U ovom delu je opisan osnovni nivo manipulacije sa podacima, što podrazumeva sortiranje i filtriranje podataka, grafičko predstavljanje podataka i štampanje dokumenata.

  • “Zamrzavanje” zaglavlja tabele
  • Sortiranje i filtriranje podataka
  • Grafikoni u Excelu
  • Štampanje dokumenata

Rad-sa-procentima

Zadatak za ocenu – Access – IV tr.

Zadatak za ocenu – Access – IV tr.

Potrebna datoteka-baza za rad je Ocena4mag.

Da bi uradili ovaj zadatak za ocenu, potrebno je da obnovite sledeće lekcije: Forme u Accessu, Forma sa kombo-boksom, Forma sa podformom i Komandna tabla.

Forme u Accessu

I zadatak – 25 poena

Odredite maloprodajne cene za sve artikle sa fakture na slici dole, tako što će te na osnovnu cenu skinuti rabat od 26%, dodati razliku u ceni 25% i porez od 20%. (Primer za prvu stavku, gde je dobijena MPCena do 3599 dinara, a preko sledeće formule MPCena=3242*0,74*1,25*1,2). (5p)

Napravite formu “Evidencija robe” povezanu sa tabelom Roba (5p). Na formi isključite mogućnost brisanja slogova (5). Pomoću ove forme proverite da li su svi artikli (šifre) sa slike dole unešeni u tabelu Roba. Ukoliko neki proizvod nije unešen u tabelu, unesite ga vi (5). Takođe, promenite naziv robe i MPcenu za sve proizvode (5p).

Forme-u-Accessu-knjiženje

II zadatak – 20 poena

Napravite formu “Knjiženje UN” sa podformom (tabele Ulazninalog i Stavkeun), i proknjižite fakturu dobavljača sa šifrom 3, sa slike gore. Roba je stigla u magacin sa šifrom 4, dana 26.04.2016.  Šifra robe, kao i svi ostali podaci su na slici (naziv robe, nabavna cena,..). U komentaru neka stoji vaše ime i prezime (10p).

Izmenite vrednosti kriterijuma u upitu Kalkulacija, tako da taj upit vrši proveru ove fakture (npr. nabavna vrednost treba da bude ista kao na slici) (10p).

III zadatak – 25 poena

Kada neko u nekoj firmi dobije ili da otkaz, na njegovo mesto dolazi druga osoba. Ove promene treba da se ažuriraju u bazi. Napravite formu “Kontakti”, na osnovu tabele Dobavljači (sa svim poljima). Umesto tekst-boksa za šifru dobavljača, ubacite kombo-boks i podesite ga tako da na osnuvu ukucane šifre, pronalazi i popunjava ostala polja o dobavljaču (5p). Pored ovoga, uskladite i dimenzije kombo-boksa sa ostalim poljima (širina, visina, leva pozicija, font,…) (5p).

Podesite još i:

  1. kada pokrenete formu, fokus treba da bude na polju za šifru dobavljača (5p),
  2. kada unesete šifru dobavljača i pritisnete enter, fokus treba da se „preseli“ na polje za kontakt (5p),
  3. ostalim poljima onemogućite pristup (5p).

IV zadatak – 30 poena

Napravite formu „Komandna tabla“ na kojoj će kao naslov pisati Nabavka robe. U donjem delu forme,  postavite komandno dugme za izlaz kao na slici (5p). Isključite navigacionu dugmad i dugmad za minimizirForme-u-Accessu-Komandna-tablaanje i maksimiziranje prozora (10p).

Na levoj strani postavite tri komandna dugmeta, jedno ispod drugog, sa ravnomernim međusobnim rastojanjem. Jedno dugme otvara formu Evidencija robe. Drugo dugme treba da otvara formu Knjiženje UN. Treće dugme treba da otvara formu Kontakti. (5p)

Na desnoj strani, u drugoj koloni, postavite još tri komandna dugmeta koja su “paralelna” dugmadima na levoj strani. Jedno treba da otvara upit Kalkulacija, drugo izveštaj Etikete, a treće izveštaj Dnevna prodaja X. (5p)

Parametri za komandnu dugmad: širina – 3cm; visina 0,7cm; leva pozicija za dugmad u levoj koloni – 1cm; leva pozicija za dugmad u desnoj koloni – 5cm; (5p).

 

 

Da se pohvalim!

Broj pregleda na YouTube

Upravo je moj kanal na YouTube, koji prati ovaj sajt, dostigao 50000 pregleda (april, 2016.). Obzirom da su sajt i kanal edukativnog tipa, da postoje manje od dve godine, i da danas kod učenika nema dovoljno motivacije za učenje, smatram da je ovo pristojan rezultat.

Ovde ću da se pohvalim tako što ću pokazati kako su me drugi pohvalili.

50000-pregleda-na-YouTube

Komentari sa YouTube kanala

Komentari-sa-YouTube-kanala-1

Komentari-sa-YouTube-kanala-2

Za sada stižem da odgovaram na pitanja.

Komentari-sa-YouTube-kanala-3

Komentari sa Facebook-a

Ovo su komentari sa fejsbuka od pre par meseci, kada sam završio sa svim vežbama iz Excela.

Komentari-sa-Facebook

Da-se-pohvalim

Evo i jednog komentara od moje učenice koja mi je posebno draga

Komentar sa sajta

Moj rad je prepoznao i ZOUV, tako da je “Umesto udžbenika – Poslovna informatika” pohvaljen kao dobar primer obrazovno-vaspitne prakse.

Pohvalnica-od-ministarstva

Evo i malo statistike

Za ključne reći “poslovna informatika” sajt je prvi na Google.

Google-pretraga

Evo i šta kaže gugl analitika (april, 2016.). Sajt se koristi u celom regionu. Za sada je na mesečnom nivou preko 11000 pregledanih stranica i preko 2800 korisnika. Posle ovog posta, biće i više.

Analitika-sajta

Analitika sa YouTube kanala (april, 2016.)

Analitika-sa-fejsbukaAnalitika za decembar 2016. “Ono što merimo, to i napreduje!”

Analitika za decembar 2018. Statistika sajta na kraju 2018.

Zadatak za ocenu – Access – III tr.

Zadatak za ocenu – Access – III tr.

Da bi uradili ove zadatke, neophodno je da prvo naučite teorijski deo sa strane izveštaji u accessu.

Izveštaji u Accessu

Potrebna datoteka-baza za rad je Ocena3mag

I zadatak – 30 poena

Napravite izveštaj PODACI O DOBAVLJAČIMA, koji prikazuje sve dobavljače grupisane prema adresi dobavljača. Pored adrese, treba da se vidi i: naziv dobavljača, telefon i kontakt osoba.

Formatiranje: Strana treba da bude A4, vertikalno postavljena. Širinu svih polja podesite tako da se vide sva slova. Labele ispravite tako da sve reči budu pravilno napisane. U  detail sekciji koristiti font Times new roman 10 bold plave boje. Svi slogovi treba da budu podvučeni tankom plavom linijom. U Page Header koristiti Times new roman 12 italic crne boje. Naslov u Report Header trba da bude „Spisak dobavljača po gradovima“.

II zadatak – 35 poena

Napravite izveštaj koji pokazuje vrednost nabavljene robe u aprilu 2012. (baza je iz 2012.) od svih dobavljača pojedinačno. U izveštaju nije potreban detaljan pregled stavki već samo sume. Izgled izveštaja i  formatiranje treba da bude kao na slici dole.

Izvešzaji-u-Accessu-zadatak1

Pomoć: Prepravite upit NABAVKA JUN u NABAVKA APRIL, tako da nov upit izgleda kao na slici. Na osnovu novog upita, napravite izveštaj.

zadatak 2

III zadatak – 35 poena

Dobavljač 9 nas je obavestio da sprovodi akciju za mesec mart, pod nazivom „Prolećno renoviranje“ u okviru koje odobrava popust od 25% na svoje proizvode. Shodno ovome, potrebno je da se odštampaju etikete za cene sa starom i novom akcijskom cenom.

Napravite upit DOBAVLJAČ 9 koji prikazuje samo robu od ovog dobavljača, i koji računa novu sniženu cenu. Na osnovu ovoga napravite izveštaj sa istim imenom, koji treba da, na ukupno dve strane (i 2 kolone po strani) odštampa etikete za cene. Na vrhu svake etikete treba da, u dva reda, stoji “AKCIJA -25%” i “Prolećno renoviranje”. Nova cena treba da bude vidno istaknuta, a stara precrtana.Dizajn treba da bude kao na slici dole.

Izveštaji-u-Accessu-3

Motivacioni tekstovi za profesore

Motivacioni tekstovi za profesore

podučavanje

Šta je profesorka Filološkog poručila đacima

Preuzeto sa: http://www.b92.net/info/misljenja/index.php?nav_id=731019

Rajna Dragićević, profesorka Filološkog fakulteta u Beogradu, za apsolventsko veče svojim studentima posvetila je govor koji se munjevitom brzinom proširio preko medija i društvenim mreža u javnosti.

Evo šta je je profesorka poručila svojim studentima:

Dragi moji studenti, poštovane kolege, budući profesori,

Na dan kada smo proslavljali vaše apsolventsko veče, odložen je maturski ispit malih maturanata jer su se testovi koje je trebalo da popunjavaju pojavili u javnosti. Ovaj događaj samo je jedna od brojnih manifestacija urušenosti našeg prosvetnog sistema, kao i društvenog sistema u svim oblastima.

Dolazeći na vaše veče i gledajući vas onako doterane, nasmejane, mlade i pune pozitivne energije, razmišljala sam o tome hoćete li uspeti da zadržite taj optimizam i kada diplomirate i kada se suočite s niskim platama, nedovoljnim uvažavanjem profesorske profesije, prilično nezainteresovanim učenicima, roditeljima koji su uvek na strani svoje dece (čak i ako je to na njihovu štetu), različitim pritiscima i omalovažavanjem.

Mnogo toga oko vas ubijaće vam motivaciju. Ipak, ako mene pitate, na listi vrhunskih zanimanja nalaze se sledeća: profesor, lekar, advokat, sudija, inženjeri, još jednom, profesor. Ako pitate sve roditelje ovog sveta čime bi želeli da se njihova deca bave, odgovoriće vam na isti način.

Raznorazni nepismeni i polupismeni ljudi danas sebe olako mogu nazvati nekakvim pi-arovima ili menadžerima, neobrazovane voditeljke sebe zovu novinarkama, a folk-pevačice umetnicama, da i ne govorim o art direktorima, biznis konsultantima, bek-ofis administratorima, velnes konsultantima, ivent koordinatorima, kopi-print operaterima, marketing konsultantima, ofis-asistentima, portfolio-menadžerima, produkt dizajnerima.

Iza zvučnih naziva zanimanja najčešće se kriju foliranti koji misle da se ugled može steći preko noći, kriju se oni koji nisu imali izdržaj da završe fakultet koji su započeli, oni koji menjaju zanimanja i profesije kao prljave čarape. Nemojte zaboraviti da se profesorom, lekarom ili sudijom niko ne može samoprozvati.

Ponosite se svojim zanimanjem koje se može steći samo upornim, vrednim radom, odricanjem, nespavanjem i višegodišnjim samosavladavanjem i samoodricanjem. Ne dozvolite da vam bahati, hvalisavi i samouvereni vlasnici raznoraznih restorana, firmi, privatnih aviona, luksuznih stanova drže lekcije o uspehu, jer VI STE PROFESORI, a oni su samo vlasnici kvadratnih metara!

Pokušavaju da omalovaže profesorsko zanimanje. Imajte na umu to da ste vi čuvari dostojanstva svoje profesije. Zvanje profesora stiče se sa puno truda, ali još više muke treba uložiti u znanje kako nositi tu važnu titulu. Vodite računa o načinu na koji se ponašate i kada niste u školi,razmišljajte o svom odevanju, stavu, odnosu prema kolegama, prema učenicima i njihovim roditeljima.

Ako sebe srozate u sopstvenim očima, onda će vas i okolina gledati sa omalovažavanjem. Budite ponosni, samouvereni, budite spremni da učite i da se doživotno usavršavate, jer VI STE PROFESORI!

Volite svoje učenike. Upoznajte ih sa onim plemenitim što nose u sebi, a čega često nisu svesni. Izvucite ono najbolje iz njih. Podignite im ugled u njihovim sopstvenim očima. Nipošto im ne poklanjajte ocene, ali im stalno omogućavajte da poprave ocene koje imaju. Prepoznajte i poštujte njihov trud. Pokažite im da mogu biti uspešni ako rade. Ne ubijajte im volju.

Profesorski autoritet ne stiče se preteranom strogošću i samovoljom, već pravednošću i nedvosmislenim dogovorom kojeg obe strane treba da se pridržavaju. Hvalite najbolje jer ćete time inspirisati i ostale da se potrude i ponekad budu najbolji. Pružajte šansu mnogima da ponekad budu najbolji.

Nemojte biti drugari sa svojim učenicima i pokušavati da im se na taj način približite. Vi treba da postavljate pravila u svojoj učionici, da određujete granice, da držite konce u svojim rukama, jer oni su učenici, a VI STE PROFESORI!

Ne zaboravite da ćete predavati glavni predmet, prvi u rubrici u dnevniku, i da ćete sa svojim učenicima provoditi više vremena od svih ostalih profesora. Vaš uticaj na učenike biće najvažniji. Budite svesni te odgovornosti. Kao profesori srpskog jezika, vi ste čuvari našeg jezika i kulture.

Učite učenike da vole svoju zemlju. Često se može čuti kako profesori svojim najboljim učenicima savetuju da što pre odu odavde. Počelo je da se podrazumeva da je najbolji uspeh u školi sigurna propusnica za odlazak iz Srbije. Hajde da preokrenemo perspektivu! Ukažite najboljim učenicima na to da treba da ostanu u Srbiji jer će joj, kao najbolji, pomoći da se oporavi i postane bolje mesto za život. Ne dozvolite im da odu i da prepuste zemlju svakojakom ološu!

Zacrtajte im kao životni zadatak da se bore protiv živog blata u koje tonemo. Usadite im osećaj za društvenu odgovornost i objasnite im da ovu zemlju niko ne može očistiti osim njih. Ako se potrudite, videćete da će vas đaci poslušati, jer VI STE PROFESORI!

Budite uvereni da seme svih ekonomskih, političkih, kulturnih, moralnih reformi u ovoj zemlji može da proklija samo u porodici, ali i u vašoj učionici, i to upravo na časovima srpskog jezika i književnosti! Zato se trudite da budete uzor svojim učenicima.

Krenite u rat protiv svih starleta, sponzoruša, pevačica, manekenki, tajkuna, biznismena i pobedite ih. Vi im morate postati orijentaciona tačka, svetionik u životu! Za taj rat imate 45 minuta dnevno skoro svakog radnog dana, a to nije malo. Pobedićete tako što ćete dati sve od sebe da sadržaje koje treba da predstavite svojim učenicima učinite zanimljivim, uzbudljivim, svežim. Uspećete u tome samo ako mnogo znate, ako volite ono što radite i ako ste posvećeni.

Učenici to mogu da prepoznaju, i to nepogrešivo. Ne obazirite se na činjenicu da se neke vaše kolege ne pripremaju za časove, da mnogi ništa ne rade, a primaju platu, ne obazirite se na trulež oko sebe i ne predajte mu se! Neka vaš čas bude oaza znanja u sveopštoj pustinji, svetla tačka u mraku, zrno smisla u besmislu.

Vi imate misiju: ako uspete da povratite autoritet škole i znanja (a to se ne može postići nijednim zakonom, već entuzijazmom profesora), padaće kao domine sve prepreke ka boljem životu u Srbiji. Od časa srpskog do ekonomskih reformi! Od časa srpskog do borbe protiv korupcije! Od časa srpskog do kosmosa!

Vaša moć je ogromna i vaš zadatak je od strateškog značaja. U tome je razlika između vas i raznoraznih menadžera, konsultanata, koordinatora, administratora, operatera, bogatih vlasnika lokala i ostalih eksperata za prodavanje magle. U njihovim rukama su projekti, lokali, avioni i kamioni, a u vašim rukama je budućnost ove zemlje. Nikada nemojte zaboraviti: VI STE PROFESORI!

Foto: pixabay.com

Paradoks našeg vremena

Paradoks našeg vremena – Dalai Lama

Paradoks-vremena

Evo i još jetnog teksta. Ne znam ko je autor, ali je jako dobro napisano.

Želim da se ponovo nadam

Vaspitavani smo opštim moralnim načelima:

Kada smo mi bili mali, roditelji, profesori, komšije, prijatelji i kumovi
bili su osobe vredne poštovanja i ugleda.
Što su bili bliži ili stariji, utoliko su takva naša osećanja bila jača.
Bilo je nevaspitano suprotstavljati se starijima, učiteljima ili nadređenima.

OSEĆALI SMO ISKRENO POŠTOVANJE.

Imali smo poverenja u starije, jer su bili roditelji, majke,
ili rodbina sve dece, grupe u ulici ili škole u gradu…

Danas smo tužni zbog svega onoga što smo izgubili,
zbog onoga što će plašiti naše unuke jednog dana.
Ljudska prava za kriminalce…. ?
Ograničena prava za poštene građane… ?
Vraćati dugove i biti budala… ?
Amnestija za prevarante… ?
Pošteni su glupi… ?

Ne iskoristiti nekoga, znači li to biti budala… ?
Šta se to dešava sa nama???

Profesori pretučeni u školama, manipulacije u bankama, eksploatacija radnika,
korupcija u bolnicama i sudovima, prevare, krađe, otmice, ubistva….

Rešetke na našim prozorima.
Izolovani u sopstvenim svetovima.

Deca traže nagradu da bi završila školsku godinu?

Mobilni u torbama za vrtiće?
Važniji je Armani od diplome!?
Kola važnija od zagrljaja?
Važniji je plazma TV ekran od razgovora!?
Važnija je šminka od zajedničkog sladoleda!?

Kakve su to vrednosti?

Kako je moguće da je sve što nam je bilo važno nestalo, ili postalo smešno?

Nada-očajanje

Vratimo se temeljima života i osudimo nedostatak etike, morala i poštenja …
Budimo Ljudi sa velikim slovom, koji grade bolji, pravičniji svet,
u kom ljudi poštuju druge.

Hoću da skinem rešetke sa prozora, da stavim cveće!
Hoću ponovo živu ogradu umesto zidova, kapija, kamera, pasa….
Telohranitelja!??

Želim da sedim na stazi i držim otvorene prozore i otključana vrata
u toplim noćima …
Hoću ponovo poštenje kao motiv ponosa.
Hoću ispravan karakter, čiste ruke i pogled u oči!
Hoću solidarnost.
Hoću nadu, radost, poverenje …
Hoću da se vrati stvarni život,
jednostavan kao kiša,
čist kao aprilsko nebo,
lak kao lahor pred zoru.
Zajednički i jednostavan svet,
ljubavi, samilosti i solidarnosti …

Foto: pixabay.com

Zadatak za ocenu – Access – II tr.

Zadatak za ocenu – Access – II tr.

Potrebna datoteka-baza za rad je Ocena2mag.

Zadaci u PDF formatu su ovde: Ocena_ACCESS_2_tr_obe_grupe.

Grupa A – UPITI

I zadatak – 25 poena

Napravite upit PROMET 20121210 koji prikazuje šta je sve prodato 10.12.2012. u svim magacinima. U upitu trba da se vidi: šifra magacina, datum, naziv robe, količina, prodajna cena i iznos. Izračunajte Iznos=Kolicina*Pcena i podesite da se prikazuje sa dve decimale i sa odvajanjem hiljadarki. Koliki je bio promet tog dana?

II zadatak – 35 poena

Da bi što bolje uradili pripremu i nabavku robe za predstojeće praznike potrebno je iskustvo iz prethodnih godina.  Napravite upit o analizi prodaje za određeni period (bilo koji – mesečni, kvartalni,…) u oba magacina.  U upitu trba da se vidi naziv magacina, datum, naziv robe, količina, prodajna cena i iznos. Vremenski period se bira preko dva parametra: početni i krajnji datum. Upit snimite kao ANALIZA PRODAJE.

Test – provera: od 1. do 31. decembra 2012., promet je bio je 3.481.297,00

III zadatak – 40 poena

Napravite upit za “kalkulaciju”, za robu koja je stigla 15.03.2012. u magacinu sa šifrom 4 od dobavljača sa šifrom 3. Izračunajte maloprodajnu cenu, ako je odobrena rabat na nabavnu cenu 22%, poreska stopa robe 20% a razlika u ceni 35%. Upit snimite kao KALKULACIJA 20120315. Kada završite ovaj upit, prepravite ga u parametarski (parametri su šifra magacina, šifra dobavljača i datum) i snimite kao KALKULACIJAxxx.

Baza-nabavka-prodaja

Grupa B – UPITI

I zadatak – 25 poena

Napravite upit o analizi nabavke robe  u poslednjem kvartalu 2012. godine u  magacinu sa šifrom 3. U upitu trba da se vidi šifra magacina, datum, naziv robe, količina, nabavna cena i nabavna vrednost. Kolika je ukupna nabavna vrednost robe?  Naziv upita neka bude NABAVKA.

II zadatak – 35 poena

Napravite upit DNEVNI PREGLED koji prikazuje šta je sve prodato određenog dana u određenom magacinu. Prilikom pokretanja, upit treba da od vas traži da unesete dva parametra, naziv magacina i datum.  U upitu trba da se vidi: naziv magacina, datum, naziv robe, količina, prodajna cena i iznos. Izračunajte Iznos=Kolicina*Pcena i podesite da se prikazuje sa dve decimale i sa odvajanjem hiljadarki.

III zadatak – 40 poena

U bazi je upit Nabavka po mesecima. Prepravite ovaj upit u unakrsni tako da budu ispunjeni kriterijumi iz nastavka zadatka. U zaglavlju kolona treba da budu meseci, pravilno poređani i formatirani tako da se vide kao jan, feb,mar,…  U zaglavlju vrsta stavite indeks i šifru magacina. Podaci treba da važe za magacin 3 i 4. Magacin 6 izbacite.

Tabele i slike u Wordu

Tabele i slike u Wordu

Ovaj dvočas ide posle pojedinačnih lekcija tabele i slike u Wordu. Odnosi se na vežbanje i primenu istih.

Primetio sam da učenici, kada dobiju zadatak da urade neki seminarski rad ili esej, masovno „kradu“ sa interneta i koriste Copy/Paste, naravno ne navodeći izvor jer bi bili „otkriveni“. Pojedini čak i ne pročitaju preuzet materijal, već ga spakuju koliko da otaljigaju. Ti izvori mogu biti različiti. Mogu biti fajlovi u wordu, prezentacije, pdf fajlovi, ili pak direktno preuzimanje teksta sa neke stranice. Ova vežba je korisna upravo iz ovih razloga. Bar će da nauče da formatiraju spojene delove sa različitim postavkama.

No, pošto se bližimo kraju modula oobrada teksta (ostaju stilovi, sadržaj i eventualno par sitnica), treba obnoviti prethodno. Evo i zadataka:

  • Preuzmite potrebne fajlove (I deo, II deo, III deo) i spojite ih u jedan nov fajl koji će te snimiti kao Tabele i slike u Wordu.
  • Na to dodajte i deo teksta sa internrt strane http://poslovnainformatika.rs/zasto-treba-koristiti-drustvene-mreze-i-internet-marketing/ (tekst koji nedostaje je iz podnaslova “Alati koji se koriste u marketingu”)
  • Podesite papir na veličinu A4, vertikalne orijentacije, sa marginama od po 2 cm. Podesite pripremu za jednostrano štampanje i rezervišite prostor za koričenje 1cm (Page Setup).
  • U celom dokumentu, font treba da bude Arial 10 crne boje, ne bold i ne italik.
  • U prozoru Paragraph podesite obostrano ravnanje, uvlačenje pasusa sa leve i desne strane na nulu, i posle svakog pasusa rastojanje od 12pt.
  • Treći pasus u okviru naslova Moj recept za borbu sa zaraženim računarom treba da uvučete po 2cm sa leve i desne strane, font da bude bold i italik, i da bude uokviren sa gornje i donje strane trostrukom linijom plave boje (Borders and Shading).
  • Sva nabrajanja u tekstu (Numbering) prepravite u znakovna (Bullets) i uvucite po 3cm sa leve strane.
  • U istom dokumentu u Wordu napravite čestitku kao u narednom primeru. Sliku bez teksta preuzmite sa ove stranice (odmah ispod primera). Pre preuzimanja, kliknite na sliku da se uveća, pa tek onda Save image as… Ukoliko ste zaboravili lekciju Slike u Wordu, možete se podsetiti ovde. (Napomena. Tekst sa slike morate da otkucate. Nije predugačak. Bitna je ideja za rešenje zadatka.)

Tabele-i-slike-u-Wordu

Slike-u-Wordu

  • Kada završite sa čestitkom, napravite i složenu tabelu sa slike dole. Ukoliko vam je potrebna pomoć, lekcija Tabele u Wordu je ovde. (Napomena. Cela tabela je iz ćelija, samo su unutrašnje vertikalne linije isključene. Neka vam opijentir budu brojevi kolona od 1 do 8.)

Složena-tabela

Evo i zadatka za ocenu http://poslovnainformatika.rs/zadatak-za-ocenu-word/. Ide nakon lekcija o stilovima i kreiranju sadržaja u Wordu, ali može i sada da posluži za vežbanje.

Slike u Wordu

Slike u Wordu

Ako želite da tekstu povećate vrednost onda slobodno dodavajte slike. Naravno, te slike treba da budu adekvatno izabrane i da dodatno pojasne temu o kojoj pišete. Slike u Wordu se ponašaju kao i svi drugi objekati, što znači da su podložne dodatnom formatiranju. Word inače nije program za obradu slika, ali ipak ima odgovarajući set komandi zgodnih za jednostavne zahvate.

U ovoj lekciji, pokazaću vam kako da ubacite sliku u tekst, kako da joj promenite veličinu, kontrast i osvetljaj, kako da promenite dimenzije ili oblik, da dodate efekte ili pak da promenite položaj slike u odnosu na tekst. Kada ovo naučite znaćete da uradite sledeći zadatak.

Zadatak. U dokumentu „Paraćin“ ubacite slike „Grza“ i „Petrus“ i podesite ih kao na slici dole. Potrebni fajlovi su ovde. Slika „Grza“ treba da bude zbijena sa tekstom i sa okvirom. Slika „Petrus“ treba da stoji u pozadini teksta, preko cele strane. Pošto je u pozadini, treba da je podesite tako da tekst bude čitljiv. Ova slika ima i „nepravilnosti“ na ivicama koje treba da isečete. Pre nego što krenete sa ubacivanjem slika, a radi obnavljanja, podesite dokument „Paraćin“ na sledeći način: isključite uvlačenje prvog reda u pasusu; iza svakog pasusa postavite rastojanje od 12pt; numerišite strane (donji deo strane – centar); pronađite frazu – Via Militaris – i za istu ubacite fusnotu sa prevodom; podesite i heder po izboru.

Slike-u-Wordu-zadatak

Ubacivanje slike u tekst

Slike se u tekst unose na dva načina:

  • preko Clipboard-a, tako što se u nekom programu za obradu slika selektuje deo slike (ili cela slika), pa onda Copy, i u tekstu Paste. Pre nego što primenite komandu Paste, obavezno postavite kursor tamo gde želite da se umetne slika.
  • direktnim unošenjem slike iz datoteke komandom Insert/Picture.

Promena dimenzija slika, efekti i oblici

Pre nego što ubacite sliku u tekst, poželjno je da se slika „pripremi“ u nekom od programa za obrdu slika. Razlog ovome je visoka rezolucija današnjih digitalnih fotoaparata, tako da, ako ubacite puno slika, dokument može da ima i puno megabajta. Ovo inače nije tema ove lekcije, a sa druge strane, Word već ima neke ugrađene mehanizme za rešenje ovog problema.

Da bi uopšte mogli da nešto radite sa slikom, treba da je selektujete. Slika se selektuje klikom na nju. Tada se u temenima slike pojave kružići, a na sredinama starnica kvadratići. Kada mišem dođete do kružića, pojaviće se dvosmerna strelica. Kliknite i vucite do željenih dimenzija. Videćete da se proporcionalno menjaju obe dimenzije, što je dobro. Ukoliko za promenu dimenzija koristite kvadratiće na stranicama, dimenzije se ne menjaju proporcionalno. U ovom slučaju treba da vodite računa da vam npr. ljudi ne ispadnu kao bandere ili pak kao burići. Ako ipak želite da zadate konkretne dimenzije, ide desni klik na sliku, gde iz pomoćnog menija birate Size…

Slike-u-Wordu

Pored promene dimenzija, ako kliknete na zelen kružić iznad sredine slike, moćiće te da rotirate sliku za određeni ugao.

U meniju Picture Styles vam je ponuđen bogat izbor efekata. Možete npr. da dodate okvir, kome možete da menjate boju i širinu. Možete da „oborite“ sliku u više smerova, da joj dodate 3D efekte, senku. Ivice mogu da budu oštre ili „soft“.  U podmeniju Picture Shape, možete da izaberete različite atraktivne oblike.

Opsecanje slike

Vrlo zgodna alatka Crop. Ponekad nije dovoljno da proporcionalno smanjite sliku. Potreban je samo deo slike. U ovm slučaju, kliknete na alatku Crop, a zatim na neku tačku selekcije slike (teme ili stranica) i vučete u željenom smeru ne otpuštajući levi taster miša. Za vreme dok vučete miša jedan deo slike će vam biti uokviren. To je deo slike koji će ostati kada otpustite miša. Ostali deo će biti isečen kao makazama.

Prelom slike i teksta

Kada ubacite sliku u tekst, i ako je slika manjih dimenzija od širine strane, dobićete „praznine“ oko slike, u zavisnosti od toga da li vam je slika poravnata levo, desno ili u centar. (Na slici dole, to je slučaj In line with text.) Ako imate više ovakvih slika, dokument će delovati siromašno, bez obzira što ste ga obogatili slikama.Slike-u-Wordu-prelom

Ovaj problem se rešava pomoću komande Text Wrapping koja nudi više različitih vrsta preloma. Ako želite tekst zbijen sa slikom izaberite opciju Tight. Kada primenite ovu komandu, sliku možete da postavite bilo gde u tekstu (kliknete na sliku i „nosite“ je gde želite).

Osvetljaj i kontrast

Primenjujete ako dodatno želite da povećate ili smanjite oštrinu i osvetljenost. Ovo se uglavnom koristi ako želite da stavite sliku u pozadini teksta. Ako ovo primenjujete, ne zaboravite da je prioritet tekst tj. da može da se pročita, a da slika bude pomalo vidljiva.

U okviru ove grupe komandi, dodatne mogućnosti su i promena boje slike tj. Recolor. Kada isprobate sve opcije, i ako niste zadovoljni učinjenim, primenite komandu Reset Picture.

 

PRETHODNA LEKCIJA: Tabele u Wordu

SLEDEĆA LEKCIJA: Tabele i slike u Wordu – primena