Zašto treba da imate e-mail adresar
Ovaj post je povezan sa gradivom iz I razreda i odnosi se na modul o internetu i komunikaciji. Cilj je da učenici kreiraju sopstveni e-mail nalog (ukoliko ga nemaju), da nauče kako se pravilno šalju i primaju poruke sa prilozima (attachments), kako da organizuju i sačuvaju preuzete priloge, kako da pošalju cirkularnu poruku, i na kraju, da upravljaju kontaktima. Posle par teorijskih napomena, sledi zadatk.
Elektronska pošta (e-mail)
Elektronska pošta je servis na internetu koji omogućava slanje i primanje poruka. Poruke mogu biti čisto tekstualne ili pak sa različitim sadržajima. Učenici nemaju naviku da koriste ovaj servis jer im je mnogo lakša komunikacija preko društvenih mreža (Messinger, Viber, …). Međutim, u poslovnom svetu elektronska pošta je i te kako zastupljena i predstavlja važan segment u svakodnevnim aktivnostima.
Nalog za elektronsku poštu možete da kreirate preko Gmail-a, Yahoo-a, Hotmail-a i još drugih besplatnih servisa. Uz to, od većine servisa, dobijate i ogroman prostor za skladištenje podataka, pozadinsko filtriranje neželjene pošte (Spam) i mogućnost korišćenja računarstva u oblacima (Cloud Computing).
Evo i situacije koju često srećem kada sa učenicima obrađujem ovu temu:
- većina učenika ima e-mail nalog zbog fejsbuka ali ga retko koriste ili ga uopšte ne koriste;
- upravo zbog ovoga, oko 50% učenika ne zna lozinku za logovanje na sistem.
Moj predlog je da svi naprave nov nalog, koji će da im bude razdvojen od društvenih mreža i da služi samo za nastavu. Evo i zadatka.
Zadatak 1. Svako treba da napravi nov nalog za e-mail. Odmah nakon verifikacije, učenik na tabli ispisuje svoju adresu, a takođe i kod mene u eksel datoteci. Dalje, svi kreiraju grupu “Odeljenje” u okviru kontakata, i sa table unose ostale adrese. Tako prođe dvočas.
Još nešto o kreiranju e-mail naloga
Kada birate korisničko ime (user name), potrudite se da ono ima neku asocijaciju na vas ili vašu firmu. Ovo kažem zato što na Gmail-u, koji je jedan od najpopularnijih servisa ove vrste, stvarno treba da se potrudite kako bi pronašli adekvatno korisničko ime koje je slobodno. Možete da koristite i slova i brojeve. Da bi odvojili reči, nemojte da koristite razmak, već tačku ili donju crticu.
Lozinka (passvord) treba da bude složena, što podrazumeva korišćenje velikih i malih slova u kombinaciji sa brojevima. Nije dobro da vam lozinka bude nečije ime, datum rođenja, registarski broj na automobilu i druge slične reči koje se lako pamte. Zbog sigurnosti, nije loše da negde zapišete lozinku kako je ne bi zaboravili, a takođe preporuka je i da se lozinka menja jednom mesečno.
Pojedini servisi, kao što je Gmail, će vam tražiti broj mobilnog telefona, kako bi vam poslali kod za verifikaciju naloga. Na ovj način se proverava da li ste ljudsko biće ili robot tj. virus koji kreira bespotrebne naloge i time “guši” saobraćaj i servere. Drugi način da dokažete da niste robot je CAPTCHA (Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart) i podrazumeva da otkucate ono što vidite na slici.
Zašto treba da imate e-mail adresar
- Sve adrese su samo vaše, a ne Google-ove i Facebook-ove, tako da ljude možete kontaktirati kad god poželite.
- Može da vam pomogne ako tražite zaposlenje ili ste ostali bez posla, tako što će te da se obratite prijateljima ili poslovnim partnerima.
- E-mail marketing je jedan od najeftinijih vidova reklamiranja. Nema poštarine, nema provizije za agencije. Treba vam samo e-mail adresar, i koristan sadržaj.
- Preko sajta, vi možete da prodajete proizvode ili usluge, ali da bi izgradili odnos poverenja, budući klijenti žele “intimniji” odnos, gde mogu direktno da vam postave pitanje.
Slanje i prijem pošte
Kada nekome šaljete e-mail, pored adrese navedite i naslov (subject) o čemu pišete, jer zaposleni ljudi, koji dnevno dobijaju puno meilova, po automatizmu bišu poruke bez naslova ili ih pak ostave za kasnije tako da može da se promakne i neka poruka na koju hitno treba odgovoriti.
Poruku treba da započnete pozdravom tipa Poštovani, Dragi, Cenjeni, … i da je završite potpisom, koji može da se generiše i automatski.
Ako e-mail šeljete samo jednoj osobi, dovoljno je da njenu adresu upišete u polje”Kome” (To). Međutim, čest je slučaj da istu e-poštu treba da pošaljete na više adresa, tako da nema smisla da šaljete jednoj po jednoj osobi, već svima odjednom. Ovakav način se zove cirkularno slanje pošte. Adrese se u ovom slučaju unose u polja “Kopija” (CC – Carbon Copy (indigo kopija)) ili “Skrivena kopija” (BCC – Blind Carbon Copy (slepa indigo kopija)). Ukoliko želite da primaoci ne znaju ko je sve dobio poštu, treba da koristite skrivenu kopiju. U suprotnom će svi znati ko je sve npr. pozvan na sastanak.
U telu poruke kratko i jasno treba da napišete sadržaj poruke ili da naglasite da je sve u prlogu koji šaljete. Prilog (attachment) može da bude bilo koja datoteka, jedna ili više, a ubacuje se pomoću komande na kojoj je sličica spajalice. U slučaju da želite da pošaljete folder sa npr. više fotografija, isti treba da “spakujete” kao zip ili rar datoteku.
Na kraju, ako vam je nešto bitno, zatražite od primaoca da vam potvrdi prijem e-pošte. Ako je još i hitno, pozovite primaoca telefonom i zamolite da proveri e-poštu. Isto važi i kada vi dobijete e-poštu. Potrbno je da odgovorite na vreme (npr. 24h) ili da obavestite pošiljaoca da ste trenutno zauzeti i da će te odgovoriti kasnije.
Sigurnost e-pošte
Izbegavajte da preko e-pošte šaljete poverljive podatke kao što su brojevi kreditnih kartica, lozinke i slično. Ukoliko vam npr. banka preko e-pošte traži da pošaljete ovakve podatke, to nije stvarno banka već se neko lažno predstavlja i pokušava da vas odvede na lažnu internet stranicu i ukrade vam lične podatke. Ova pojava se naziva pecanje ili “fišing” (Phishing).
Pored ovoga, tu je i neželjena pošta (Spam), različiti oblici zastrašivanja, maliciozni prilozi u e-pošti, …Više o ovome možete da pročitate na linku http://kliknibezbedno.rs/sr/en/bezbedan-email.1.228.html a ako vam je već zaražen računar, pročitajte tekst http://poslovnainformatika.rs/zarazen-racunar-moj-recept-za-borbu/
Zadatak 2. Ako ste završili prvi zadatak, preuzmite sa fejsbuka vašu sliku i pošaljite je cirkularno svima iz grupe “Odeljenje”. S druge strane, slike koje dobijete od ostalih spakujte u jedan folder, arhivirajte ga kao rar datoteku, i pošaljite profesoru na e-mail.
ZADATAK ZA OCENU iz oblasti interneta.