Prezentacije
Pošto se prezentacije rade i u prvom i u drugom ili trećem razredu (FA u drugom a ET u trećem) onda treba doneti odluku kako da se ispuni plan, a da ne dođe do prostog ponavljanja priče. U prvom razredu, predmet se zove Računarstvo i informatika, a kasnije Poslovna informatika. Shodno tome, ja sam odlučio da učenici u prvom razredu nauče da naprave multimedijalnu prezentaciju, a u drugom odnosno trećem razredu, iz predmeta Poslovna informatika, prezentaciju koriste kao alat (pomagalo) u nekoj promociji ili predavanju.
U prvom razredu prezentacije realizujem sa 10 časova umesto 12 kako je po planu. Evo i zašto. Za obradu teksta je predviđeno 16 časova, za tabelarne proračune takođe 16 časova i za prezentacije 12 časova. Pošto se tabelarni prpračuni i prezentacije rade i u višim razredima a obrada teksta ne, smatram da je za obradu teksta malo 16 časova, pa sam “ukrao” po dva časa od tabelarnih proračuna i prezentacija u korist obrade teksta koju sada realizujem sa 20 časova. Nadam se da na ovo imam pravo.
Prezentacije u I razredu
U ovom delu, ne bih se bavio sa osnovnim stvarima, tipa kako se ubacuje slika ili text box, ili… već je ovo samo podsetnik šta smo radili u I razredu.
- Podešavanje radnog okruženja, rad sa dokumentima, dodavanje i manipulacija slajdovima. Podešavanje pozadine. Korišćenje tema.
- Osnovna pravila i smernice za rad sa objektima (text box, slike, tabele, grafici, zvuk i video).
- Prelaz između slajdova. Animacije na objektima. Podešavanje prezentacije za javno prikazivanje.
- Utvrđivanje… Multimedijalna prezentacija.
Evo i par slajdova koje učenici treba da naprave, a samim tim i savladaju potrebne veštine pomenute u prethodnim tezama. Slajdovi su preuzeti iz prezentacije Slides set – Presentation Skills koju je naša škola dobila učešćem u reformi srednjeg stručnog obrazovanja VET Reform Programme Serbia: Training Program for VET School Management Facilitators.( http://www.vetserbia.edu.rs/ )
Prezentacije u II (III) razredu
U II (III) razredu prezentacije realizujem sa sedam dvočasa. Fokus je na odabiru i definisanju sadržaja neke teme, korišćenju prezentacije u promociji i nastupu prezentera. Prva dva dvočasa su rezervisana za obnavljanje gradiva iz prvog razreda. Treći dvočas je namenjen za prezentacije sa hiperlinkovima i akcionom dugmadi. Na četvrtom dvočasu se bavimo istraživačkom delatnošću. Od novih, aktuelnih društvenih tema, definišemo sadržaj i dizajn nove prezentacije. Na petom dvočasu vežbamo prikazivanje i izlaganje prezentacija. Poslednja dva dvočasa su za utvrđivanje, gde učenici u parovima “brane” svoj rad tj. izlažu prezentaciju.
Izrada prezentacije. Obnavljanje gradiva iz I razreda.
- Pojam prezentacije i slajda. Tekst i slike na slajdu. Grafikoni i dijagrami u prezentaciji.
- Prezentacijski efekti. Prelazi i animacije.
Prva dva dvočasa imaju za cilj da učenici obnove prethodno znanje o izradi prezentacija. Dobar izbor slajdova omogućava da se, paralelno sa izradom prezentacije, stiču nova znanja o pravilima koja prezenter treba da zna.
Zadatak je da se naprave slajdovi sa slika dole. Na petom dvočasu učenici treba da javno (u učionici) prezentuju i analiziraju sve teze iz slajdova. Obzirom na to da ne prave multimedijalnu prezentaciju, treba ih podsetiti da pozadina bude jednostavna, da ne preteruju sa animacijama i da očekuju pitanja iz publike (ja volim da zapitkujem i komentarišem nastup).
Prezentacije sa hiperlinkovima.
- Hiperlink u prezentaciji. Akciona dugmad u prezentaciji. Prezentacija kao internet sajt.
Na ovom dvočasu pravimo kviz, asocijacije i internet strane. Prezentacija Kviz FP, koju ovde možete da preuzmete je nastala kao plod korelacije sa predmetom finansijsko poslovanje. Možete da je probate sa F5.
Da bi napravili kviz, na jednom slajdu treba napraviti „matricu“ sa pitanjima koja nisu „otkrivena“ (npr. vidi se samo redni broj pitanja), a koja su raspoređena na različitim slajdovima. Klikom na izabrani broj, link treba da nas odvede na slajd na kome se vidi pitanje. Ukoliko takmičar ne zna odgovor, treba da postoji mogućnost da se vrati na glavni slajd sa pitanjima. Na slici dole, link se postavlja na sliku kockice Yes/No/Maybe tj. kada se klikne na kockicu, prezentacija se vraća na slajd sa pitanjima (u našem slučaju slajd broj 3). Ukoliko takmičar odgovori na pitanje, provera se vrši na tekst boks gte je ponuđen tačan odgovor. Usput, jedno pitanje je džoker.
Napomena. Animacije se ne koriste. Za vreme korišćenja prezentacije ne treba da klikćete bilo gde, da se ne bi otvorio sledeći slajd, već samo na linkove, jer je prezentacija podešena On Mouse Click. Ovo može da se izbegne isključivanjem opcije On Mouse Click i potvrdom Apply To All. U ovom slučaju, kada pokrenete prezentaciju sa F5, do trećeg slajda, gde su pitanja, dolazite pomoću desnog klika na pozadinu i izborom opcije Go to Slide najpre 2 da bi se upoznali sa pravilima kviza a potom 3. Na dalje rade linkovi i nema problema.
Dalje, ne baš slično, ali zanimljivo je i pravljenje asocijacija. Evo jedne Asocijacije. Rešite je, ali rešite i način na koji radi. (Kada pokrenete prezentaciju, ne klikćite bilo gde već samo na izabrani pravougaonik. Jedna osoba tj. voditelj mora da zna rešenje.)
Na kraju, pokušajte da neku jednostavnu prezentaciju snimite kao web stranu (Save as type: Web Page) i analizirajte rezultate.
Definisanje sadržaja i dizajna prezentacije.
Najteži deo posla. Učenici, u parovima, dobijaju zadatak da kroz 10 teza obrade temu “Društvene mreže i internet marketing”. Za svaku tezu treba da se pripremi i prateći tekst koji će na narednom dvočasu da, za 10 minuta, prezentuju ostalima, kako bi se uvežbali za nastup za ocenu. Poenta ovog zadatka je istraživačka delatnost, obrada nepoznatih materijala, sticanje novih znanja, pretraživanje interneta, odvajanje bitnog od nebitnog i priprema za prezentaciju poznatoj publici. Ovu temu sam izabrao jer je aktuelna i korisna, tako da učenici mogu da vide i drugu stranu fejsbuka.
Rezultati posle 45 minuta su bili raznoliki. Neki su pogodili i temu i kome se obraćaju. Nečiji rad je ličio na naučni rad, sa puno nepoznatih termina koje nisu izbegli, iako im je rečeno da mogu da dobiju pitanje iz publike. Klasično Copy/Paste. Posle analize radova, učenicima sam pokazao kako bih ja to uradio (naravno, učenici su neiskusni i dobili su samo 45 minuta). Iskreno, i meni je ovo bilo teško. Izgeda ovako:
Kako bih ja za 10 minuta predstavio temu ” Društvene mreže i internet marketing “.
- SLAJD – Snaga društvenih mreža
- Globalna danonnoćna dostupnost
- Prisutnost na internetu
- Mesto gde se kreiraju stavovi i mišljenja
- SLAJD – Zašto treba koristiti marketing na internetu
- Na fejsbuku smo se skinuli goli
- Targetovane reklame
- Viralni marketing
- Impulsna kupovina
- SLAJD – Alati koji se koriste u marketingu
- FB strana, blog, sajt, e-mail
- SEO optimizacija
- Držite se pravila “Content Is King”
Priprema, šta ću da pričam o tezama sa prvog slajda (tekst treba da naučite a ne da čitate sa papira):
- teza – Globalna danonnoćna dostupnost. Facebook je džin. Preko milijardu korisnika u svetu. 24 sata dnevno, 365 dana godišnje. U Srbiji više od 50% domaćinstava ima pristup internetu. Svakog dana na internet se poveže preko 2,5 miliona građana u našoj državi. Sa razvojem bežičnih mreža i mobilne telefonije, ova brojka se neprestano povećava, jer WiFi danas postoji na gotovo svim javnim mestima. Ovaj trend, gde virtuelni svet preuzima primat nad realnim, nije zaobišao ni firme. Sve je više firmi koje se promovišu preko fejsbuk strana.
- teza – Prisutnost na internetu. Ukoliko imate profil na fejsbuku ili nekoj drugoj društvenoj mreži, vi ste prisutni na internetu. To znači da vašim objavama, slikama, lajkovima i komentarima kreirate sopstveni brend što dalje znači da samostalno odlučujete o tome, da li će te vaš brend iskoristiti za zabavu ili možda u neke druge svrhe. Možda da nađete bolji posao ili da proširite znanja. Slika koju šaljete je veoma bitna jer će vam se prava prilika možda ukazati već sutra.
- teza – Mesto gde se kreiraju stavovi i mišljenja. Ovde nema cenzure. Svi se slobodno izražavaju. Mnogima se menjaju životni stavovi, posebno mlađima. Vodite računa, ponešto treba zaobići. Ideje su svima dostupne a glavna poenta je pokrenuti priču koja će zainteresovati mase. Ne znam da li znate onu priču – Ko može da pliva u parama? Odgovor je – Onaj koji može da opslužuje mase (npr. Bil Gejts, sa svojim proizvodima).
Priprema, šta ću da pričam o tezama sa drugog slajda (tekst treba da naučite a ne da čitate sa papira):
- teza – Na fejsbuku smo se skinuli goli. Neki i bukvalno. Ljudi na fejsbuku postavljaju slike, video materijale, komentare gde su putovali, šta su radili, gde su spavali, šta su večerali. Na osnovu ovih podataka i onih ličnih, koje ste ostavili prilikom registracije, fejsbuk od vašeg naloga pravi profil u kome je bukvalno sve, od vaših interesovanja i osobina, pa sve do svakodnevnih životnih navika. Jednostavno, o vama više zna nego vaši prijatelji i roditelji.
- teza – Targetovane reklame. Na osnovu napravljenog profila o vama, fejsbuk sada oglašivačlima prodaje te podatke. Evo i zašto. Sve firme, koje plaćaju reklamiranje, žele da njihova reklama dopre do osobe koju određeni proizvod zanima. Na ovaj način oglašivači mogu da precizno ciljaju svoje kupce po mnogim kriterijuma: mesto stanovanja, pol, hobi, obrazovanje, zarada, …
- teza – Viralni marketing. Ovakav marketing vam omogućavaju društvene mreže. Ako napravite dobru priču o proizvodu ili usluzi, ta priča može da se proširi eksponencijalnom brzinom, kao virus. Priča ne mora da bude senzacija. Dovoljno je da publici date neka praktična rešenja, sevete ili pak ideje. Dobru priču uvek prate i komentari. Komentari nakada mogu biti i negativni što nikome ne prija. Upravo zbog ovog straha mnogi odustaju. Neki ih brišu, što još više nervira pobliku. Negativne komentare treba iskoristiti i popraviti pogrešno.
- teza – Impulsna kupovina. Razvijena je više u državama sa visokim standardom gde čak i tinejdžeri imaju kartice sa određenim limitom. Kod nas je slabije zastupljena, ali marketing ipak može da se razvije. Okidač za impulsnu kupovinu može da bude cena tj. promocija, akcija ili rasprodaja, zatim poklon uz odgovarajuću kupovinu ili pak besplatna dostava (Free Shipping).
Priprema, šta ću da pričam o tezama sa trećeg slajda (tekst treba da naučite a ne da čitate sa papira):
- teza – FB strana, blog, sajt, e-mail. Ovo nije teško. Svako može da napravi fejsbuk stranu ili blog i to besplatno. Sajt je malo složeniji. E-mail je u ove svrhe pomalo zapostavljen, ali neopravdano. Izgrađujte svoje adresare. Nikad se ne zna. Poziv na akciju može da zatreba svakog momenta. Uloga ovih alata je u “zbližavanju” sa klijentima. Treba da budete iskreni i iskažete svoje mišljenje. Ljdi vole gotova rešenja. Na taj način klijenti vam više veruju, ponovo se vraćaju na vaš blog, preporučuju vam njihove prijatelje. Dobijate lajkove tj. priznanje za vaš rad. Vaš autorite raste.
- teza – SEO optimizacija. Napravili ste sajt. Dizajn vam se sviđa, sve funkcioniše. Međutim, nije sve gotovo, potrebna je optimizacija. Sajt je kao živ organizam. Poenta je da vaš sajt poseti što više ljudi, posebno oni kojima se vi obraćate. Da bi ovo postigli, treba da “ubedite” Google da vas stavi na prvu stranu pretrage. Najbolje na prvo mesto. Ovo već nije lako. Treba da vodite računa o ključnim rečima, naslovima, linkovima, sadržaju, slikama, …i naravno o konkurenciji. Na kraju, kada i ovo odradite, na rezultate treba da čekate izvesno vreme.
- teza – Držite se pravila “Content Is King”. Sadržaj je kralj. Ovo je povezano sa prethodnom tezom gde sam samo malo zagrebao po površini. Google ima izuzetno složen algoritam za procenu sadržaja. Treba da pišete kvalitetne sadržaje jer ne možete da “prevarite” Google. Tekstu dodajte adekvatne slike ili video klipove. Slobodno stavljajte i linkove na sadržaje slične vašoj temi. Time vašem tekstu dajete još veću vrednost. Na kraju, kada ljudi pročitaju vaš tekst i stave linkove ka vama, budite sigurni da je to kvalitet o kome pričamo.
Štampanje prezentacije.
Kada ovako pripremite prezentaciju, potrebno je da odštampate podsetnik za nastup. Ja bih iz dijalog prozora Print izabrao Handouts, Slides per page: 2.
Prikazivanje i izlaganje prezentacije.
Na ovom dvočasu, učenici se uvežbavaju za javni nastup. Koristimo slajdove sa prethodnih časova, a glavna tema je verbalna i neverbalna komunikacija, kontakt sa publikom i savladavanje treme.
Takođe, na ovom dvočasu učenici biraju temu za ocenu kako bi imali vremena da se pripreme. Sledeća dva dvočasa su za ocenjivanje. Javni nastup. Radi se u paru. Meri se i vreme, 10 minuta po prezentaciji.
Moguće teme su:
- E-trgovina u Srbiji.
- E-uprava u Srbiji.
- Društvene mreže.
- Internet marketing.
- Mrežni marketing MLM.
- Bezbednost na internetu.
- Kako napraviti blog.
- Digitalna valuta Bitcoin.
- Saveti uspešnih.
- Prevare na internetu.