Zamislite sledeću situaciju:
- Nemate novac za trgovinu. Niste proizvođač robe. Nemate troškove.
- Namate robu na lageru, čak je i ne vidite (ne brinite, imaju je Kinezi)!
- Imate E-prodavnicu (pravi se brzo), svakodnevne porudžbine i dobru zaradu!
Da li je ovo dobro, i da li je uopšte moguće? Da, to se zove DROPSHIPPING i na kraju ovog teksta daću vam link ka detaljnom objašnjenju kako ovo funkcioniše. Hrabri mogu i da probaju.
Elektronska prodavnica
Elektronska prodavnica je vrsta elektronske trgovine u obliku B2B ili B2C koja se odvija preko Interneta. Pored toga što vam se nešto nudi da kupite, drugi cilj e-prodavnice je da vas fizički dovede u samu prodavnicu kako bi obavili kupovinu. Kako bi interakcija sa kupcima bila bolja, omogućeno je postavljanje pitanja elektronskim putem, e-poštom ili na samom sajtu. Na ovaj način, možete da vidite iskustva drugih kupaca koja vam mogu pomoći da donesete odluku pri kupovini. Takođe, možete kupovati kada vama to najviše odgovara, 24 časa dnevno ili vikendom. U klasičnoj prodavnici, ovoga nema.
Najveći problem u elekronskoj trgovini je strah od nepoznatog. Međutim, ovo je sasvim pogrešna pretpostavka, jer potrošače u Srbiji štite nekoliko zakona (Zakon o elektronskoj trgovini, Zakon o zaštiti potrošača i Zakon o zaštiti podataka o ličnosti). To znači da imate ista prava kao i u tradicionalnoj kupovini tj. garancija, reklamacija ili povraćaj robe. Pored ovoga, možete i da proverite prodavce odnosno da proverite ko stoji iza tog sajta. Sva pravna lica i preduzetnici moraju biti upisani u evidenciju Agencije za privredne registre (APR). Na sajtu Registra nacionalnog internet domena Srbije http://rnids.rs/lat/whois-upit možete proveriti domene registrovane sa .rs s tim što može da se desi da ovde ne pronađete podatke o pravom vlasniku domena već samo podatke o provajderu.
Preko interneta se najčešće nudi:
- softver i druge informatičke i dizajnerske usluge,
- turističke, marketinške i dizajnerske usluge,
- oprema za domaćinstvo (bela tehnika, računari,…)
- garderoba
Evo šta treba da sadrži e-prodavnica:
- Naslovna strana treba da bude atraktivna i sa glavnim porukama kupcu npr. NOVA KOLEKCIJA ili AKCIJA.
- “Izlaganje” robe mora biti privlačno i ne sme da zbunjuje posetioce.
- Srodna roba je uglavnom grupisana zbog lakše pretrage.
- Artikli treba da budu sa detaljnim opisom jer nema trgovca koji bi dao dodatna objašnjenja.
- Poželjno je da budu istknuti uslovi plaćanja, posebno ako se nude razne pogodnosti koje bi privukle kupca.
- Informacije o troškovima transporta (ili eventualno besplatna dostava na kućnu adresu).
- Rok isporuke.
Ukoliko se odlučite za elektrnsku prodavnicu, uzmite u obzir i troškove koje donosi ovakav vid prodaje. Potrebna je oprema, priključak na mrežu, troškovi komunikacije i zaposlenog osoblja, kao i razvoj softvera tj. sajta.
Pojedina roba se isključivo prodaje putem interneta (mrežni marketing). Evo i primera za ekološke preparate na biljnoj bazi kompanije Limes iz Pirota
Tragajući za sadržajima ove teme, pogodnim za srednjoškolce, naišao sam na sajt koji nudi gotovu elektronsku prodavnicu, besplatno 15 dana, tako da možete da isprobate sve mogućnosti. Link je na slici dole.
Ukoliko ste vešti sa CMS (Content Management System) što u prevodu znači sistem za upravljanje sadržajem, možete samostalno i besplatno da razvijete svoju elektronsku prodavnicu. Najpoznatiji open source (besplatni) CM sistemi su WordPress i Joomla.
Šta ovi sistemi nude, možete pročitati u nastavku teksta koji je preuzet sa sajta http://elektronskoposlovanje.rs/
Prednosti elektronske prodavnice korišćenjem open-source softvera:
Katalog proizvoda:
- Podržava neograničen broj proizvoda, kategorija i podkategorija,
- Kreiranje detaljnog opisa proizvoda sa slikama,
- Pregled proizvoda po kategorijama,
- Pregled proizvoda po proizvođačima,
- Pretraživanje po ključnim rečima,
- Napredno pretraživanje po ključnim rečima, kategorijama, proizvođačima, robnoj marki, ceni i datumu dostupnosti proizvoda,
- Jednostavno naručivanje pomoću „korpe“ za kupovinu,
- Jednostavno održavanje i izmena podataka u katalogu.
Praćenje narudžbina:
- Registracija i prijavljivanje kupca,
- Registrovani kupci imaju jednostavan pristup podacima na svom nalogu, izvršenim kupovinama i statusu svojih narudžbina,
- Prodavac ima uvid u narudžine svih kupaca, kao i proizvoda koji je najviše puta pregledan i proizvoda koji je najviše puta kupljen,
- Prodavac na osnovu tih podataka ima mogućnost kreiranja marketing kampanja i informisanja kupaca po osnovu njihovih interesovanja,
- Prodavac ima mogućnost automatizacije poslovnih procesa korišćenjem sačuvanih podataka iz prodajnog modula, na osnovu kojih se kupci mogu grupisati prema interesovanjima, što omogućava organizovanje ciljanih marketinških kampanja i praćenje njihove realizacije, kao i njihove uspešnosti.
Naručivanje proizvoda, način plaćanja i isporuke:
- Kupci se na sajtu registruju i naručuju proizvode koje žele da kupe,
- Svaka narudžbenica sadrži podatke o kupcu, mestu isporuke, načinu plaćanja, načinu isporuke, naručenim proizvodima i cenu,
- Na kupčev mail, kao i na admin panel prodavca u sekciji customers, dobija se pregled aktuelnih narudžbenica, status isporuke i plaćanja sa pregledom prethodnih kupovina,
- Kupac plaća preko računa, pouzećem ili karticom,
- Podaci narudžbina se obrađuju u realnom vremenu,
- Kupac preuzima robu po definisanom načinu isporuke,
- Automatizovana statistika prodaje i izveštavanje.
Elektronska korpa
Da bi trgovina mogla stvarno da se obavi, neophodan je softverski alat koji se zove elektronska korpa ili virtuelna korpa. Klikom na željeni proizvod tj. dodaj u korpu, vaš zahtev se privremeno smešta u bazu podataka odnosno formira se vaša narudžbenica. Kada završite kupovinu, pogledom na korpu dobijate detaljne informacije o vašoj kupovini. Pre nego što platite, uvek ste u mogućnosti da uklonite neki artikal ili pak da odustanete od kupovine. Možete da probate na ovom linku.
Sledeći korak je unos ličnih podataka (ukoliko se niste registrovali pre kupovine). Podaci su potrebni zbog plaćanja i isporuke robe i moraju biti tačni.
Savet: Prilikom plaćanja, ili unošenja “osetljivih podataka” npr. o platnim karticama, traba da proverite da li je sajt osiguran. Kod većine sajtova, komunikacioni protokol je HTTP (Hyper Text Transfer Protocol) što nije dovoljno da bi bili sigurni pa se umesto njega koristi HTTPS (Hyper Text Transfer Protocol Secured). Ukoliko za neki sajt dobijete precrtanu oznaku HTTPS to znači da je tom sajtu istekla (ili oduzeta) licenca za sigurnost pa se delje aktivnosti ne preporučuju.
Na kraju, evo i linka koji sam obećao na početku teksta. Zgodno je da se pročita, razmisli i možda krene u realizaciju…