UVOD U ELEKTRONSKO POSLOVANJE ( E-POSLOVANJE )
Ako mislite da će te ovde naučiti kako da poručite robu iz Kine, odgovor je DA. Međutim, predlažem da najpre prođete kroz ovaj tekst, kako bi se upoznali sa osnovnim pravilima elektronskog poslovanja i trgovine.
Ako pođemo od toga da mlada osoba treba da pokrene sopstveni biznis, dolazimo do analize šta nam je sve potrebno za početak poslovanja. Za otvaranje klasične prodavnice u centru grada, za iznajmljivanje prostora je potrebno od 500€ pa do nekoliko hiljada evra. Rafovi, rasveta, krečenje i drugi poslovi sređivanja enterijera zahtevaju takođe par hiljada evra. Dodatni problem je pronalaženje adekvatno obučene radne snage. Ulaganje u marketing. Na kraju, kao najveći problem je početni kapital za prvo punjenje, što za neki pristojan lager iznosi par desetina hiljada evra.
Ovako visoka sredstva se teško dobijaju preko kredita, posebno kada ste početnik. Inače, kod nas su krediti jako skupi. Povoljnije kredite dobijaju samo firme koje su dugo u poslu.
Kao početnik, možete uzeti Start Up kredit kao podršku od strane države. Ovakvi krediti obezbeđuju znatno niža sredstva od gore navedenih potraba. Alternativa je elektronsko poslovanje, gde uz mala ulaganja, možete početi prodaju iz „garaže“ i to samostalno bez dodatnih radnika. Naravno, ako razvijete posao, priča postaje složenija.
Nastanak elektronskog poslovanja se vezuje za potrebu da firme brže razmenjuju informacije i novac. U početku je korišćen sistem EDI (Electronic Data Interchange) čija je uloga bila da smanji manuelne poslove tako što računari iz partnerskih firmi „samostalno“ razmenjuju podatke. Ovakav sistem nije masovno zaživeo zbog visoke cene i dodatnih ulaganja (obuka zaposlenih, kompleksan i nefleksibilan softver). U novije vreme, elektronsko poslovanje se sve više okreće ka krajnjim korisnicima usluga i dobara.
Za implementaciju ovakvog načina rada, neophodan je brz internet i razvijena telekomunikaciona mreža. Dodatni uslovi su društveno ekonomsko i poslovno okruženje ( koje treba da bude stabilno, bez inflacije i sa uređenom zakonskom regulativom), kao i kultura i navike potrošača (otpor kupaca i nedostatak kritične mase).
Na današnjem nivou elektronsko poslovanje možemo podeliti na e-trgovinu, e-bankarstvo, e-upravu i m-poslovanje koje povezujemo sa pametnim telefonima.
Prednosti elektronskog poslovanja su:
- globalna danonoćna dostupnost interneta
- širenje na internacionalna tržišta (prostor koji se stalno uvećava)
- smanjenje troškova poslovanja (manje papirne dokumentacije)
- povećanje efikasnosti (brži protok informacija i manji obim ljudskog rada)
- interakcija sa potrošačima
Oblici elektronskog poslovanja
Firme su u početku koristile internet samo za sopstveno predstavljanje. Tu su bili kontakt podaci, adresa, katalozi, projekti itd. Danas su sajtovi dinamički i interaktivni. Tu je interakcija sa kupcima, ankete, on-line poručivanje, plaćanje, i td.
Elektronske transakcije su najčešće između vlade, kompanija i krajnjih potrošača.
Foto: pixabay.com
Vlada (Goverment) može da:
- npr. koordinira sa lokalnim samoupravama (G2G)
- npr. učestvuje u projektima sa kompanijama (G2B)
- npr. informiše građane tj. klijente (G2C)
Kompanija (Business) može da:
- npr. sarađuje sa lokalnom samoupravom ili vladom (B2G)
- npr. investira u zajednička ulaganja sa drugom kompanijom (B2B)
- npr. omogući elektronske tansakcije ili trgovinu potrošačima (B2C)
Klijent (Consumer) može da:
- npr. plaća obaveze prema državi (C2G)
- npr. utiče na rad kompanija (C2B)
- npr. organizuje aukcijsku prodaju (C2C)
B2B model poslovanja
B2B model je elektronsko poslovanje imeđu dve ili više kompanija. Ovaj model se bazira na globalnoj dostupnosti interneta (nacionalno i internacionalno tržište) i niskim cenama usluga (softver se ne kupuje već se koristi Update za klijenta).
Prednosti B2B poslovanja su:
- komunikacija između firmi je jednostavna (interni e-mail, sajt)
- dostupna on-line dokumentacija (podaci o firmi, projektna dokumentacija)
- distribucija izveštaja i bitnih informacija klijentima
- upravljanje proizvodnjom, zalihama i logostikom
- praćenje nabavke i isporuke
Nedostaci B2B poslovanja su:
- sporo reagovanje na brojne zahteve klijenata zbog integrisanog sistema
- pravni aspekti u međunarodnim ugovorima
- u automatizovanim sistemima nema pogađanja oko cene
- nema žive reči (ponekad nam treba čovek sa druge strane)
B2B model – veleprodaja
Po ovom modelu imamo primer kineske firme Alibaba na sajtu www.alibaba.com gde veletrgovci stupaju u kontakt sa klijentima iz celog sveta. Ovaj gigant elektronske trgovine je objavio da je 2012. godine prodao robu u vrednosti od 157 milijardi dolara, što je više od Amazon-a i eBay-a zajedno. Dešava se da dnevna prodaja na ovom sajtu ponekad dostigne cifru i do 5 milijardi dolara.
Ukoliko neko ima firmu, i želi da proba ovaj vid poslovanja, neka ovde pogleda uputstva šta mu je sve potrebno od dokumentacije .
B2B model – brend
Ovaj model B2B poslovanja je nešto jednostavniji. Ovde jedna firma prodaje robu drugim firmama. Klijent ne instalira nikakav softver na svom računaru već se loguje na sajt sa korisničkim imenom i šifrom koju mu je dodelio dobavljač. Primer je firma Jela iz Jagodine ( www.jela.rs ) koja proizvodi nameštaj.
Na slici dole se vidi koje se on-line mogućnosti nude. Tu je poručivanje, reklamacije, istorija poručivanja i istorija reklamacija.
B2C model poslovanja
Razlika između B2B i B2C elektronskog poslovanja je u tome ko je kupac – kompanija ili fizičko lice. B2C je model koji podrazumeva poslovanje izneđu firme i potrošača. Ovaj vid poslovanja za firmu predstavlja dodatnu uštedu u troškovima kirije, broja zaposlenih i drugih vidova nameta.
Za kupca je bitno da:
- može da pronađe informacije o proizvodu u bilo koje vrema
- da upoređuje cene
- naruči željeni proizvod
- dobije proizvod na kućnu adresu
- zna da li se plaćaju troškovi transporta
- zna koliko se plaća carina i porez za robu iz druge država
- ima pravnu sigurnost po pitanju garancije kvaliteta i plaćanja
- eventualno vrati poručeni proizvod
Najpoznatiji predstavnik B2C poslovanja na svetu je Amazon (www.amazon.com).
U Srbiji je sve više kompanija koje nude ovaj vid prodaje. Evo nekih primera: www.planetasport.rs www.winwin.rs
Pre nego što se odlučite za kupovinu preko interneta, nije loše da se upoznate sa nekim savetima obrađenim u publikaciji e-kupovina.pdf ili na sajtu www.zastitapotrosaca.gov.rs.
Ono što je važno da znamo je da u okviru modela B2C ne spada samo trgovina. Tu su sve ostale privredne delatnosti na internetu okrenuta ka krajnjem korisniku: on-line bankarstvo, nekretnine, zdravstvene usluge, aukcije i slično.
Bitne razlike između B2B i B2C poslovanja:
- kod B2C poslovanja, finansijske tarnsakcije su mnogo manje
- kod B2C poslovanja, mnogo je više kupaca naspram jednog dobavljača
- način isporuke kod B2C je mnogo flrksibilniji
- kod B2C modela, svi odnosi su kratkoročni, dok se kod B2B formiraju ugovori
- cene kod B2C modela su kataloške, dok se kod B2B formiraju dogovorno
C2C model poslovanja
Ovaj model poslovanja je najnoviji, i rasprostranjen je u celom svetu. Zasniva se na trgovini između fizičkih lica, a preko internet kompanija koje pružaju takvu uslugu. Najčešće je to aukcijska trgovina, mada ne mora da bude. Kompanija koja vrši uslugu ovakvih transkcija „živi“ od provizije, reklama ili od članarina korisnika.
Pravila koja važe kod aukcijskog modela prodaje:
- svi korisnici koji žele da učestvuju u transkciji moraju biti registrovani
- na sajt se logujete dobijenom lozinkom i korisničkim imenom
- ukoliko želite da nešto prodate, potrebno je da dostavite sliku i opis proizvoda
- moguća je komunikacija porukama sa zainteresovanim kupcima
- morate odrediti vremenski interval aukcije za dati predmet
- poželjno je da odredite početnu cenu predmeta (jedno vreme je kružila priča da je neki amerikanac morao da proda jahtu za par hiljada dolara. Problem je što nije stavio početnu cenu od recimo 50 hiljada dolara. Kada se završila aukcija, najveća ponuda je bila par hiljada dolara i po zakonu je morao da je proda po izlicitiranom iznosu.)
Primeri za ovaj vid poslovanja su: www.ebay.com www.limundo.com www.kupindo.com
M-poslovanje
Mobilno poslovanje predstavlja ekspanziju e-poslovanja na mobilne uređaje (telefon, laptop, tablet, PDA) koji mogu da obavljaju novčane transakcije. Za razvoj m-poslovanja zaslužan je ubrzan razvoj “pametnih” telefona i razvoj telekomunikacione infrastrukture. U Srbiji je dosta rasprostranjena 3G mreža (mreža treće generacije) koja omogućava brzinu protoka do par megabita u sekundi, što je sasvim dovoljno za rad u realnom vremenu tj. moguća je i komunikacija putem glasa ili multimedije. (Telenor na primer koristi tehnologiju HSPA+ Evolved High Speed Packet Access koja teorijski može da dostigne brzinu do 42Mbps. U odnosu na stariju tehnologiju HSPA ovo je evolucija ka najnovijim 4G sistemima.)
Prednosti m-poslovanja:
- razvijena kultura korišćenja “pametnih” uređaja
- sve niža cena a veća funkcionalnost mobilnih uređaja
- podrška radnicima na terenu
- transakcije se obavljaju sa bilo kog mesta u svetu
- ušteda vremena (nema odlaska u banku i čekanje u redu)
- ušteda novca (u banci Intesa prvih pet transakcija u mesecu su besplatne)
- razvoj L-trgovine (location-based e-commerce)
M-poslovanje je posebno pogodno za impulsivnu kupovinu. Najviše je rasprostranjeno u Japanu i Americi i na ovaj način najviše kupuju tinejdžeri. Kod nas se ovaj vid najviše primenjuje prilikom plaćanja parkinga, mada mogu da se plate i druge usluge (ulaznice za razne manifestacije, bioskope, pozorišta, karte za prevoz, usluge u hotelijerstvu itd.).
Moje iskustvo vezano za m-poslovanje je plaćenja raznih računa, i u poređenju sa desktop računarom, dosta je jednostavnije preko mobilnog telefona. Na telefon se instalira aplikacija Intesa Mobi, naprave se šabloni za plaćanje raznih računa i uz verifikacioni kod to je to (samo da imate para na računu). Kod desktop računara je potreban jedan korak više, a to je mini CD kao sertifikat, pa cd-rom neće da pročita disk, pa treba da se ažurira Java, …
U Srbiji skoro sve banke imaju razvijeno m-poslovanje. Jedan od razloga praćenja novih trendova u ovoj oblasti je zadržavanje starih i pridobijanje novih klijenata. Još jedna oblast koja je kod nas pristojno razvijena je mobilni marketing. Razlozi za to su:
- mobilni telefon koristi preko 80% građana Srbije
- mobilni je uvek sa nama
- reklama može da ide samo ciljnim grupama
- reklama je jeftinija od TV reklama
- gradi se prisniji odnos sa kupcima
Napomena: poželjno je da učenici posete gore navedene sajtove kako bi upoznali načine na koji oni funkcionišu. Ukoliko Vas interesuju novosti iz ove oblasti (Kupovina udžbenika online? Šta Srbi najčešće kupuju i prodaju online? Pay Pal stigao, šta sad…) posetite i ovu stranicu.
Važno: ukoliko želite da poručite jaknu, čizme, ili nešto od tehnike iz Kine, obavezno obratite pažnju na to, da li je
besplatna isporuka, da li se plaća carina i PDV i koliko. Sve ove informacije, sa konkretnim primerima možete pogledati na sajtu www.upravacarina.rs ili ovde. Najčešća kupovina je na sajtu www.aliexpress.com.
5 comments
Skip to comment form
Na ovu temu se barem doooosta mozete edukovati na netu i volela bih da podstaknem sve mlade cijee obrazovanje nije zalazilo u ovaj deo da se okrenu prosperitetu i istraze elektronske oblike poslovanja tako da ih okrenu u svoju korist.
Bravo kolega. Tekst napisan razumljivim jezikom za djake, sa primerima iz Srbije
Odlican teks, Sve pohvale autorima . Cak i osobe koje se totalno ne razumeju mogu da ukapiraju . ima mnostvo nmalih sajtova (novih ) na jednom pogledajte i uporedite cene .
Jako lep tekst , pre svega citljiv svima.
Svaka cast.
Jako lep tekst , mislim da ste uspeli u vasoj nameri.